23948sdkhjf

Analyse: Virtual reality og hologrammer kan bremse butiksdøden

Næsten tre ud af fire danske forbrugere vil handle mere i fysiske butikker, hvis shopping-turen byder på større oplevelser, viser ny undersøgelse.

Udsigten til nye oplevelser på indkøbsturen kan få mange forbrugere til at vende tilbage til de fysiske butikker og dermed puste nyt liv i forretninger, der ellers står over for en truende butiksdød.

Tre ud af fire europæere er nemlig villige til at ændre deres indkøbsvaner, hvis shopping-turen tilbyder nye former for interaktive oplevelser, viser en undersøgelse foretaget af Arlington Research på vegne af teknologivirksomheden Epson.

Tendensen går igen i Danmark. 72 procent af de danske deltagere i undersøgelsen svarer, at interaktive teknologier som eksempelvis virtual reality, hologrammer og bevægelsessensorer kan få dem til at ændre indkøbsadfærd.

Det kan blandt andet være i form af at besøge butikker, som de ellers ikke normalt frekventerer eller oftere lægge vejen forbi strøgbutikker, som de i forvejen kender.

Tilbøjeligheden til at ændre indkøbsvaner ved udsigten til interaktive oplevelser på shopping-turen er størst blandt de yngste forbrugere.

For de 16 til 24-årige danskere er det 89 procent, som lader sig lokke af interaktive oplevelser i butikker.

De ældre forbrugere ser dog også en værdi i teknologierne, og knap 60 procent af de 45 til 60-årige svarer, at det kan få dem til at omlægge deres shopping-vaner.

- Nye teknologier er på afgørende vis i færd med at ændre den måde, detailhandlen kommunikerer med kunderne. Interaktive teknologier er ikke længere blot "nice-to-have" – fysiske butikker bliver nødt til at tage nye initiativer for at forny sig selv og have en chance mod online-butikker, siger Rasmus Nielsen, der er nordisk salgsdirektør for professional display i Epson, i en pressemeddelelse.

Om undersøgelsen
Undersøgelsen "The Experiential Future" er gennemført af Arlington Research for Epson i 26 europæiske lande – herunder Danmark – blandt i alt 9.750 personer i alderen 16-65 år.

Alle svarpersoner har inden for det seneste år deltaget i mindst ét arrangement, besøgt en butik, et museum el.lign., hvor interaktive oplevelser indgik.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.203