23948sdkhjf

Ny bog: Danskerne vil gøre en forskel gennem deres indkøb

Det er blevet mainstream at være klimakriger, og forbrugerne ønsker i høj grad at gøre en forskel gennem deres produktvalg.

Forbrugerbevidstheden stiger i Danmark.

Halvdelen af befolkningen tænker over at føre en bæredygtig og klimavenlig livsstil, viser helt nye tal fra et omfattende forbrugerstudie i bogen Refresh Retail 2.0 fra Retail Institute Scandinavia.

Af den nye bog fremgår det, at bæredygtighed er vigtigt for 46 pct. af danskerne, når de shopper, og 64 pct. af de danske forbrugere forventer, at brands og virksomheder er socialt ansvarlige.

- Det stiller jo gevaldigt store krav til virksomhederne og brands, der da også kæmper med den grønne omstilling lige nu, forklarer forbruger- og retailekspert Dorte Wimmer, der er en af forfatterne bag bogen.

- Men vi ser en tendens til, at størstedelen af forbrugerne først går virksomheder i sømmene, når de får nys om uetisk opførsel – indtil da har de en forventning om, at virksomhederne handler etisk korrekt. Så der skal altså fortsat sættes stort ind på den grønne omstilling, hvilket giver god mening ift. både branding og bundlinje, og så er det ekstremt vigtigt at informere kunderne og gøre information om virksomhedens ansvarlige opførsel let tilgængelig, siger hun. 

Hun tilføjer, at især de helt unge forbrugere, Generation Z, ikke vil betale mere for etisk korrekt producerede varer, da dette er blevet en basisforventning hos dem.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111