Dagligvaresalg på nettet står stille for første gang i fire år
For første gang i fire år er salget af dagligvarer på nettet stagneret siden sidste år, og kategorien udgør således ikke længere en voksende andel af danskernes samlede dagligvareindkøb.
Det skriver Børsen.
Tallene stammer fra en analyse, som Norstat har gennemført for Dansk Erhverv, og de kommer på sin vis bag på detailhandelekspert Flemming Birch.
- De fleste danskere har ikke ret langt hen til et supermarked, så butikstætheden gør
simpelthen, at det ikke er en relevant ydelse. Modellen passer ikke til vores ndkøbsmønstre. Vi handler ind flere gange end tidligere, fordi vores tidshorisont bliver kortere, men jeg er da overrasket over, at det allerede stagnerer nu, siger han til Børsen.
Hos både Coop og Salling Group, der begge har satset på dagligvarehandel på nettet inden for de senere år med henholdsvis Coop Mad, Bilka To Go og Fillop, kan man dog ikke genkende billedet af et stagnerende marked.
Begge virksomheder regner med vækst i kategorien inden for de kommende år.
Det samme gør Nemlig, der i dag sidder på 49 procent af markedet.