23948sdkhjf

Nike er danskernes foretrukne tøjmærke

... men flest overvejer at købe tøj fra H&M næste gang, de skal købe tøj, viser en ny undersøgelse.

Næsten halvdelen af danskerne (48%) køber deres tøj fra såkaldte highstreetvaremærker (som H&M og Zara), men hvilke foretrækker de og hvorfor?

YouGov har undersøgt danskernes holdning til de største highstreetvaremærker, og Nike er det tøjmærke, som danskerne samlet set har det bedste overordnede indtryk af.

83% af danskere, som har købt tøj fra Nike inden for de sidste to år, mener, at tøj fra Nike er af god kvalitet, 77% af køberne mener, at tøjmærket er trendy, og 66% at det er unikt i sit design, fortæller Yougov i en pressemeddelelse.

Adidas kommer på andenpladsen målt på det overordnede indtryk, mens Levi's indtager tredjepladsen. Levi's er mænds favorit. 

Danske mænd og kvinder bruger i snit 500 kr. om måneden på tøj, og prisen er det vigtigste kriterium for 73% af danskerne, når de skal købe tøj.

H&M vurderes bedst på god værdi for pengene (netscore 25) også bedre end Nike (netscore 22) og Adidas (netscore 23), som ellers er danskernes favoritter.

Det er især unge på 18-29 år, der forbinder H&M med god værdi for pengene, og så er der også en overvægt af kvinder, der forbinder H&M med god værdi for pengene (netscore 29 mod 21 blandt mænd).

63% af danskerne, som har købt tøj i H&M inden for de seneste to år, mener desuden at tøj fra H&M er trendy, og 68% mener det er behageligt at have på. H&M vurderes til gengæld lavere på parametre, som hvorvidt tøjet er unikt i sit design (27%) og er af god kvalitet (36%).

Danskerne har dog ikke stor tiltro til, at highstreetvaremærkerne producerer tøj på en miljøvenlig måde. Kun to mærker skiller sig ud.

Det ene er H&M, som igennem de senere år har taget flere tiltag for at fremme en bæredygtig produktion (alligevel er det kun 23%, der vurderer, at tøj fra H&M er miljøvenligt produceret). Det andet tøjmærke er Mads Nørgaard, som i øvrigt overgår H&M på miljøvenlig produktion, da 32% mener, tøj fra Mads Nørgaard er miljøvenligt produceret.

H&M har også et medlemsprogram, H&M Club, som danskerne gratis kan melde sig ind i og opnå fordele og rabatter, hver gang de handler hos H&M. 30% af danskerne er tilmeldt H&M Club, og halvdelen (52%) af dem, som overvejer H&M ved næste tøjkøb, er medlemmer.

40% af dem, som overvejer H&M, overvejer også at købe hos Vero Moda, næste gang de skal købe tøj.

Om undersøgelsen
Undersøgelsen er baseret på interview med 2000 repræsentativt udvalgte personer i alderen 18+ år fra YouGov panelet i perioden 5.-24. februar 2020.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.203