23948sdkhjf

Voldsom vækst hos køkkenfirma: Fem ansatte omsætter for 30 millioner

| Af Anders Andersen/Nordjyske | Tip redaktionen om en historie

Konkurrenternes fysiske butikker er gabende tomme i disse dage. Men ikke hos dette køkkenfirma, der blev startet for 15 år siden. De har et krisesikret, selvudviklet koncept.

Læs også: Bettina og Jan overtager Kvik i Rønne

- Vi oplever stor kundetilstrømning til vores butik i disse dage. Det er selvfølgelig en ærgerlig baggrund, men vi har en konstruktion, der gør, at vi ikke rammes af coronavirus, siger Birk Aagaard, indehaver af køkkenfirmaet Billigskabe.

Firmaets koncept går ud på, at det meste klares online. Både bestilling, betaling og konfigurering af køkkener, bordplader og skabe. Mange virksomheder gør noget lignende. Men Billigskabe går et skridt videre.

De har bygget deres egen softwarerobot, som omgående bestiller varerne direkte hos leverandøren i samme sekund, kunden har bestilt og betalt. Leverandøren sender bekræftelse til Billigskabes robot, der sender faktura til kunden.

Når varen er pakket og på vej, ryger der også en besked videre til kunden. Det hele er uberørt af menneskehånd.

Voldsom vækst
Billigskabe havde sidste år en vækst på hele 50 procent og en omsætning på 30 millioner kroner. Alligevel er her kun fem ansatte. De arbejder alle med salg og kunderådgivning.

Virksomheden modtager 40-50 ordrer om dagen. Hver kunde køber i gennemsnit for 6 - 8000 kroner af både stort og småt. Nogle skal bare have nye fronter eller dørgreb, andre en ny bordplade. Det er langt fra alle, der skal have helt nye køkkener.

Læs også: Designa rykker ind hos Pisiffik i Nuuk

- Vi har langt flere ekspeditioner og lavere gennemsnitligt ordrebeløb end vores konkurrenter med fysiske butikker, men det gør ikke noget. Vi sparer alt papirarbejdet, fordi det kører automatisk. Så vi tjener på alle ordrer uanset, hvor store de er, siger Birk Aagaard.

Normalt kan kunderne komme ind på Billigskabes kontor, der ligger i City Syd i Aalborg, og se vareprøver af materialer og nogle udstillingsmodeller. Det kan de ikke lige nu pga. coronavirus. I stedet kører sælgerne ud til kunderne med vareprøver og stiller dem på dørtrinnet. Så kunderne i ro og mage kan tjekke kvaliteten uden smitterisiko.

Køber arbejdskraft andre steder
Opgaver som markedsføring, bogholderi og programmering af firmaets robot, købes ude i byen. På den måde holdes omkostningerne nede.

- Det er lidt dyrere at købe ydelserne i andre firmaer. Til gengæld sikrer vi os, at det er de dygtigste folk, vi hyrer til opgaverne. Vi samarbejder med store marketingsbureauer og specialister indenfor IT til bla. Google Adwords, Facebook og Google Analytics. De folk ville vi aldrig kunne ansætte i så lille en virksomhed som vores. Det ville de slet ikke finde interessant nok, siger Birk Aagaard.

Han er 44 år og er uddannet kok. Han arbejdede i 10 år i Jomfru Ane Gade på Faklen og Fyrtøjet samt på krydstogtskibe, inden han trådte ind i køkkenbranchen. Han var tæt på at opgive flere gange. Men holdt ved. I dag høster han frugterne.

- De første år arbejdede jeg som handicaphjælper ved siden af. Jeg havde 6-7 månedlige 24-timers vagter. Alle øvrige dage knoklede jeg fra morgen til aften i firmaet. Det var hårdt, men jeg lærte at kæmpe, siger Birk Aagaard, der sammen med sin kæreste har to hjemmeboende teenagere på 19 og 17 år.

Satser på udlandet
Han forventer overhovedet ikke, at firmaets omsætning vil blive påvirket af coronavirus. Alle leverandører er danske med fabrikker i Danmark. De har ingen leveringsproblemer med råvarerne, da grænserne ikke er lukket for leverancer.

I 2020 forventer han en vækst på yderligere 50 procent i firmaet, uden at skulle ansætte mange nye folk.

I løbet af de næste tre-fire måneder forventer Birk Aagaard at åbne op i Norge, Sverige og England. Det kræver ansættelse af folk, der har de tre sprog som modersmål. Formodentlig i form af universitetsstuderende i svensk og norsk. I England har Birk en dansk ven i London, der skal hjælpe ham med at skyde konceptet i gang.

- Vores koncept er meget skalerbart. Det kræver ikke en kæmpeindsats at satse på nye markeder. Så nu skal det prøves af. Vi skal have vores robot rettet lidt til. Så det skal vores programmør arbejde på de næste måneder, så går vi i gang, siger Birk Aagaard.

Hold dig opdateret med RetailNews

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Trends & Traditions lancerer virtuel erstatning

Bettina og Jan overtager Kvik i Rønne

Bornholm har kostet på bunden hos Bygma

Tre måneder gammel tømmerhandel går nye veje

Optimera-salg koster dyrt for byggevaregigant

Nyt liv til lollandsk bolighus

Nyhedsbrev

13.125 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Designa rykker ind hos Pisiffik i Nuuk

Coronaen har skubbet til Davidsens digitale ambitioner

KPK åbner showroom både ubemandet og digitalt

Byger over byggeriet kan ikke gøre kål på trælastdirektørs forsigtige optimisme

Kunde låst inde i Jem & Fix bad om hjælp på Facebook

Stadig salg i klassikerne: Carl Hansen & Søn igen på vej op

Genbrugsbutikker går online på populær app

1

Fra Optimera til Davidsen: Vellykket integration på syv måneder

Jens griber Designa-depechen i Roskilde

Davidsen føjer halv milliard til toplinjen

Køkkener kørte i konvoj fra Holstebro

Trods corona: Byggecenterkæde fortsætter med at ansætte elever

Designa sætter velkendt brancheprofil i formandsstolen

Jysk og Lego blandt Danmarks mest solide

Perfekt timing: Snedker klar med nyt køkkenbrand

Brian Mikkelsen blander sig i keramikers kopisag mod Netto

Bodil Jørgensens glade gensyn med genbrug: Dejligt at shoppe igennem igen

20 store kæder går i fællesopråb mod regeringen

Flere store kæder kritiserer regeringens hjælpepakker, der ikke giver, hvad regeringen lovede.

Massiv vækst i salget af berøringsfri produkter under coronakrisen

Byggemarkedskæde kører på batteri og biodiesel

Danmarks største havecenter åbner i Tilst

Ikea om nye retningslinjer: Er fortsat klar til at lukke kunder ind

Detailsalget har oplevet det største fald i mindst 20 år

Kosmetik og designprodukter hitter hos Salling under coronakrisen

Stor isenkramkæde åbner butik i Silkeborg

Menu sparker til salget men tredobler underskuddet

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Serie af webinarer målrettet life science sektoren

Små handlende får en ekstra hånd

Håndspritstander incl håndsprit - se her ;)

COVID-19: Standarder er essentielle for værnemiddel-logistik

Stender Entreprise bygger ungdomsboliger i Slagelse

Nem frokostordning

3D-print faciliteter baner vejen for grønnere fremstilling

Når der ikke må gå fisk i maskineriet

Brancheorganisationen EESPA: Vi skal holde handlen i gang

Unboxing – Er din indpakning værd at pakke ud?

Tal med medarbejderne om den nye hverdag

6 myter om lagerautomatisering

Spar 90% CO2 på dine transporter

Bannere i god kvalitet til en god pris

Butikker skal tage imod kontanter - også under Corona krisen

Skal du udveksle EDI med en eller flere detailkæder?

Miljørigtig emballage - nøglen til din e-handelssucces

Hvorfor skal du vælge refurbished, når du køber IT?♻

Messekit med spritstander U/B

Danmarks eneste producent af RC4-certificeret sikring

10 År SolutionWeb - Tak!

Med fokus på accessoires

ASSA ABLOY berøringsfri kontakt

Giv dit input til den teknologiske udvikling

HCS tilbyder fossilfri transport

Send til en kollega

0.175