23948sdkhjf

Bilka accepterer bøde for skæve reklamer

| Af Redaktionen/md | Tip redaktionen om en historie

Bilka har siden foråret 2019 været i dialog med Forbrugerombudsmanden om fortolkningen af markedsføringsloven i forhold til markedsføringen af enkelte nonfood-varer og ændrede derfor allerede sidste sommer og efterår prisstruktur på blandt andet grill.

Læs også: Unge og gamle handler lokalt af forskellige grunde

Bilka anerkender, at markedsføringen af kombinationstilbud på grill tilbage i dele af 2018 og 2019 var skæv og betaler af den grund bøden, fortæller Salling Group i en pressemeddelelse. 

- Vi har på intet tidspunkt haft til hensigt at være ude af trit med Forbrugerombudsmandens tolkning af markedsføringsloven, så vi er tilfredse med, at fortolkningen af reglerne nu er klare. Allerede sidste år ændrede vi vores tilbudssammensætning for disse varer efter dialog med netop Forbrugerombudsmanden, så vi har for længst rettet op, siger Henrik Schmidt, indkøbsdirektør for Bilka nonfood.

Forbrugerombudsmanden har vurderet, at Bilkas normalpriser på blandt andet grill i den pågældende periode ikke har været retvisende, herunder fordi varen for hyppigt indgik i kombinationstilbud.

Som følge af dialogen med Forbrugerombudsmanden valgte Bilka derfor sidste år at ændre priser og markedsføring af blandt andet grill.

Læs også: 30 nye medarbejdere til BilkaToGo i Hundige

Læsere af Bilkas tilbudsavis har siden efteråret derfor oplevet grill solgt til lavere sortimentspriser og med færre udsving i priserne.

Med flere end 80.000 varer på hylderne, kan der naturligvis ske fejl. Men indkøbsdirektøren er alligevel ikke tilfreds med den tidligere markedsføring af de pågældende nonfood-varer.

- Selvfølgelig kan vi begå fejl og i enkelte tilfælde tolke lidt anderledes end Forbrugerombudsmanden, men her var vi tidligere for langt fra Forbrugerombudsmandens tolkning. Det er ikke godt nok, og det skal vi gøre bedre. Derfor iværksatte vi allerede i efteråret et gennemgribende eftersyn af alle øvrige nonfood-varer, så vi sikrede en efterlevelse af Forbrugerombudsmandens tolkning af markedsføringsloven, siger Henrik Schmidt.

Kunder, der har købt de pågældende grill til normalpris i Bilka, blev allerede i efteråret tilbudt at blive kompenseret med differencen mellem den tidligere annoncerede normalpris og den nye sortimentspris, som den pågældende grillmodel har været solgt til siden prisjusteringen sidste år.

Kunder kan fortsat henvende sig i Kundeservice i deres lokale varehus, uanset om købet til normalpris blev foretaget online eller i en fysisk butik.

Hold dig opdateret med RetailNews

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Stryhns styrer stadig mod milliarden

30 nye medarbejdere til BilkaToGo i Hundige

Orkla har købt Havrefras

Unge og gamle handler lokalt af forskellige grunde

Kassen er tom hos netsupermarked: "Vi har erkendt, at købmandsskabet bedst bor hos uddeleren"

Madmarkeds omsætning brager frem

Nyhedsbrev

13.125 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Luksus-pizzakæde er konkurs i Danmark

Rekordmange konkurrerer om hyldeplads hos Coop

1

Normal åbner 10 minibutikker i Feriedanmark

1

Samfundssind: Matas betaler lønkompensation tilbage til staten

Matas er vendt tilbage med raketfart efter nedlukning, og nu betaler virksomheden hele sin lønkompensation tilbage med tak.

20-årig bliver restaurantchef hos hurtigtvoksende burgerkæde

Dan Duck trækker Fødevarestyrelsen i retten - kræver "tocifret millionbeløb"

1

Lagkagehuset indrykker modsvar i aviser efter stormvejr

Beskyldninger om at sende penge fra statslige hjælpepakker i skattely har ramt Lagkagehuset den seneste tid.

Coop reducerer sit samlede energiforbrug med over 20 procent

Mand stukket adskillige gange med kniv i 7-Eleven

Mindre pillepakninger er en succes i indsatsen mod selvmord

Onlinesalg driver Matas frem - trods corona

Fiskefabrik genåbner efter corona-lukning

Fødevarestyrelsen kommer efter beskidt Fakta-butik for tredje gang

Fleggaard-butik drejer nøglen om

Nu åbner to corona-sikrede drivhusrestauranter

En uge efter genåbningen: Politiet roser restauranter, cafeer og værtshuse

Jensens Bøfhus med plus for første gang i årevis

OK øger støtten til foreningslivet med 30 procent

Lokale klubber og foreninger får ekstra hjælp til at klare sig igennem coronakrisen.

Michelin-restauranter konkurs: Kreditorer står i kø med millionkrav

Tomatketchup er kaldt tilbage

Pizzeria-ejer tjente penge på at købe sine egne pizzaer

Til midnat blev den sidste mentolcigaret solgt i Danmark

Rekordmange nye øl tappes på dåse

1

Færre end normalt spiser ude trods restauranters åbning

Aarhusianske restauranter dropper buffeten

Bøtterne med bland selv-slik bliver åbnet igen

Restauranters åbning betyder intet uden gæsters købelyst

Der skal være to kvadratmeter per gæst på restauranter

Kunderne er blevet bedre til at huske at tage en pose med

Populær pantstation vender tilbage til Rødovre Centrum

Se alle Medlemmernes egne nyheder

GTS-institutternes teknologiske infrastruktur

Serie af webinarer målrettet life science sektoren

Små handlende får en ekstra hånd

Håndspritstander incl håndsprit - se her ;)

COVID-19: Standarder er essentielle for værnemiddel-logistik

Stender Entreprise bygger ungdomsboliger i Slagelse

Nem frokostordning

3D-print faciliteter baner vejen for grønnere fremstilling

Når der ikke må gå fisk i maskineriet

Brancheorganisationen EESPA: Vi skal holde handlen i gang

Unboxing – Er din indpakning værd at pakke ud?

Tal med medarbejderne om den nye hverdag

6 myter om lagerautomatisering

Spar 90% CO2 på dine transporter

Bannere i god kvalitet til en god pris

Butikker skal tage imod kontanter - også under Corona krisen

Skal du udveksle EDI med en eller flere detailkæder?

Miljørigtig emballage - nøglen til din e-handelssucces

Hvorfor skal du vælge refurbished, når du køber IT?♻

Messekit med spritstander U/B

Danmarks eneste producent af RC4-certificeret sikring

10 År SolutionWeb - Tak!

Med fokus på accessoires

ASSA ABLOY berøringsfri kontakt

Giv dit input til den teknologiske udvikling

Send til en kollega

0.158