23948sdkhjf

Bilka accepterer bøde for skæve reklamer

| Af Redaktionen/md | Tip redaktionen om en historie

Bilka har siden foråret 2019 været i dialog med Forbrugerombudsmanden om fortolkningen af markedsføringsloven i forhold til markedsføringen af enkelte nonfood-varer og ændrede derfor allerede sidste sommer og efterår prisstruktur på blandt andet grill.

Læs også: Bilka lægger rekordordre hos lokalt bryghus

Bilka anerkender, at markedsføringen af kombinationstilbud på grill tilbage i dele af 2018 og 2019 var skæv og betaler af den grund bøden, fortæller Salling Group i en pressemeddelelse. 

- Vi har på intet tidspunkt haft til hensigt at være ude af trit med Forbrugerombudsmandens tolkning af markedsføringsloven, så vi er tilfredse med, at fortolkningen af reglerne nu er klare. Allerede sidste år ændrede vi vores tilbudssammensætning for disse varer efter dialog med netop Forbrugerombudsmanden, så vi har for længst rettet op, siger Henrik Schmidt, indkøbsdirektør for Bilka nonfood.

Forbrugerombudsmanden har vurderet, at Bilkas normalpriser på blandt andet grill i den pågældende periode ikke har været retvisende, herunder fordi varen for hyppigt indgik i kombinationstilbud.

Som følge af dialogen med Forbrugerombudsmanden valgte Bilka derfor sidste år at ændre priser og markedsføring af blandt andet grill.

Læs også: Frugt- og grøntprisen: Årets nominerede er fundet

Læsere af Bilkas tilbudsavis har siden efteråret derfor oplevet grill solgt til lavere sortimentspriser og med færre udsving i priserne.

Med flere end 80.000 varer på hylderne, kan der naturligvis ske fejl. Men indkøbsdirektøren er alligevel ikke tilfreds med den tidligere markedsføring af de pågældende nonfood-varer.

- Selvfølgelig kan vi begå fejl og i enkelte tilfælde tolke lidt anderledes end Forbrugerombudsmanden, men her var vi tidligere for langt fra Forbrugerombudsmandens tolkning. Det er ikke godt nok, og det skal vi gøre bedre. Derfor iværksatte vi allerede i efteråret et gennemgribende eftersyn af alle øvrige nonfood-varer, så vi sikrede en efterlevelse af Forbrugerombudsmandens tolkning af markedsføringsloven, siger Henrik Schmidt.

Kunder, der har købt de pågældende grill til normalpris i Bilka, blev allerede i efteråret tilbudt at blive kompenseret med differencen mellem den tidligere annoncerede normalpris og den nye sortimentspris, som den pågældende grillmodel har været solgt til siden prisjusteringen sidste år.

Kunder kan fortsat henvende sig i Kundeservice i deres lokale varehus, uanset om købet til normalpris blev foretaget online eller i en fysisk butik.

Hold dig opdateret med RetailNews

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Arla udnævner ny økonomidirektør

Stifter forlader jysk kæmpeprojekt

Restaurantkæden Grød vil åbne i udlandet

Pålæg og pølser er tilbagekaldt

Fakta-butikker ved grænsen giver momsgevinst videre til kunden. Fleggaard overvejer endnu

Populær madspildsbutik åbner i Tingbjerg

Nyhedsbrev

13.184 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Erhvervsorganisation frygter tysk nedsættelse af moms på fødevarer

Nyansat: Jeg har aldrig før oplevet chikane som på Coop-lager

Lagerarbejder Tommy Christensen blev sygemeldt med stress efter få uger.

Bilka lægger rekordordre hos lokalt bryghus

Nu vil Easyfood også sælge til private og levere direkte til hoveddøren

Chokolade-konkurs med til at skabe massive problemer for Wholi

Onlinesupermarked er klar på dronelevering

1

Landsret stadfæster dom: Cafékonge skal i fængsel

Ny butik i Horsens skal sætte standarden for Nettokæden

Starbucks dropper reklamer på sociale medier

Koldskålssalget når nye højder i sommervarmen

Coca-Cola stopper reklamer på sociale medier i 30 dage

Sodavandsselskabet ønsker større "ansvarlighed" fra sociale medier i kølvandet på racismedebat.

Coop laver landsdækkende indsamling til Røde Kors ferielejre

Chokoladeproducent lukker flere butikker

Fiskevirksomhed tilbagekalder kogte rejer

Nyt samarbejde mellem Netto og Too Good To Go skal redde i tonsvis af mad

Hele 519 Netto-butikker vil fra i dag tilbyde lykkeposer med overskudsvarer.

Nu taler Coop-bestyrelsen om omstridt overvågning på Aarhus-lager

I dag tager Coop stilling til, hvad de vil gøre ved kritikken.

80 nedlagde arbejdet hos Schulstad

Efter nedlukning: Nordisk Film Biografer donerer overskudsslik til madspildsbutikker

3F trækker sig fra samarbejdet på omstridt Coop-lager

E-cigaret-rygere er i tvivl om produktets skadelighed

Tjener millioner: Dansk idé med frosne thaibokse er et hit

Lagkagehusets eks-boss dropper Kohberg

Stryhns kalder store mængder leverpostej retur

Rekordmange danske alkoholfrie øl

Frugt- og grøntprisen: Årets nominerede er fundet

Coop forbedrer dyrevelfærd for kyllinger

Hobbybrygger indretter nyt bryghus

Mejeri mistænkes for at være smittekilde

Her er, hvad danskerne altid har i køleskabet

Too Good To Go med nyt millionunderskud

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Globalt ansvar for Columbus’ største BI-kunde

Eliteleverandør til det offentlige

Udskydelse af AM-bidrag og A-skat for aug/sep/okt

Tacho uden bøvl!

Gode ideer bliver til succesfulde produkter

Hvad kan detailhandelen lære af Corona perioden?

Fortæl hvordan din virksomhed har oplevet COVID19?

Releaseplan for Wave 2 af Dynamics 365 og Power Platformen

Skal din virksomhed pitche til Circular Procurement Congress

Vi bygger en Kran App - vil du hjælpe os?

Tag kontrol over din deklaration!

Lageret er fyldt med PALOMATer

Gratis e-fakturering - e-conomic sætter ny standard

Fokus på sikkerhedsbelysning i Danmark

Tag imod input udefra

Pomati T20 chokoladetempereringsmaskine leveret

Hvor meget BI er der i tilbuddet på en god Bordeaux?

Styrk sikkerheden for salgsordre-krediteringer

Krisenavigation og klimakamp › New Retail Day 20

Har du plads til 10 skraldespande?

K+G Wetter fremviser nyt patent

Webinar om konsignationslager og Dynamics 365 BC

Transportvirksomhed købes i Sverige

GTS Performanceregnskab 2020 er netop udkommet

Sommer og sol ;)

Send til en kollega

0.253