Coop dropper salg i Kina
Tre år efter annonceringen af et kinesisk salgssats meddeler Coop, at projektet er dødt.
Læs også: Prognose forudser tab af markedsandele for kæmpekæde
"Selskabet IFC Europe A/S blev købt i 2017 med henblik på at etablere eksport af Irma- og Coop-brandede varer i Kina. Selskabet bidrager i 2019 med et negativt resultat og er under likvidation," står der i årsrapporten.
Planen var, at Coop skulle sælge Irma-varer til kræsne kinesiske forbrugere for et trecifret millionbeløb inden for halvandet år; men Coop undervurderede tilsyneladende det kinesiske marked, som er notorisk svært at komme ind på.
- Grunden til, vi lukkede det ned igen, var, at det var for dyrt at betale for den marketing, der skulle ind på de sites, som kunne flytte varerne. Vi kunne også se, at vi skulle investere mere i lokal repræsentation, end vi var villige til, siger koncerndirektør i Coop Jens Visholm til Finans.