23948sdkhjf

Sådan gør du din webshop bedre for kunderne

I løbet af de seneste uger har virkeligheden ændret sig for de danske erhvervsdrivende på grund af coronavirus.

På ganske kort tid har mange butikker for eksempel måtte flytte fokus fra fysisk til digitalt salg, og det giver udfordringer, hvis ens digitale setup ikke er optimeret til de nyeste trends. 

Et eksempel er såkaldt "kontekstuel e-handel", som er vokset som fænomen de senere år.

Det dækker over, at det er blevet meget mere udbredt, at kunderne shopper, mens de laver noget andet imens som at gøre rent, lave mad eller tjekke sociale medier - og af samme grund er betalingslinks eller "pay-by-links" blevet en populær funktion, hvor kunderne fra flere forskellige platforme bliver ført direkte til din webshops betalingsside.

I Adyens Retailbarometer fortæller 51 procent af forbrugerne, at digital teknologi spiller en central rolle i deres hverdag, men at mange virksomheder ikke lever op til kundernes krav, skriver virksomheden i en pressemeddelelse.

55 procent af de adspurgte er for eksempel på sociale medier blevet præsenteret for varer, som de gerne ville købe, men hvor de har forladt indkøbskurven igen, fordi betalingsprocessen var for besværlig.

Derfor er der et stort potentiale i at indføre betalingslinks for lettere at tilpasse den digitale kunderejse og for hurtigt at kunne hjælpe kunderne med det, de har brug for – også når det ikke handler om betalinger.  

Sådan optimerer du din webshop med betalingslinks
Herunder kommer tre tips fra Adyens chef for Norden og Baltikum, Tobias Lindh, til, hvordan, man kan bruge betalingslinks til at forbedre kunderejsen, skabe salg og håndtere logistiske udfordringer: 

Udsolgte varer
Når kundernes adfærd ændrer sig, kan det være svært at forudse efterspørgslen på visse produkter.

Det betyder, at mange salgsprognoser skal revideres, og med betalingslinks er det nemt at komme i kontakt med kunder og lade dem bestille, når varen igen er på lager, uanset om det drejer sig om at flytte varer mellem lagre eller at bestille nye til centrallageret.

På den måde skabes et bedre flow, og udbuddet kan i stigende grad imødekomme efterspørgslen. 

Med et automatiseret system kan en påmindelse sendes til kunden med et link, der fører direkte til betaling. Dette kan også bruges til at skabe salg fra kunder, der ikke færdiggjorde en betaling, fordi de måske blev afbrudt eller ikke havde deres betalingsoplysninger ved hånden.  

Chatbots
Chatbots på sociale medier er blevet mere almindelige og mere avancerede. De kan for eksempel guide kunder gennem købsrejsen ved at levere genveje via betalingslinks, men de kan også håndtere ombooking og returnering, når denne type håndtering er blevet en administrativ byrde.

Kunderne har generelt en stor købevilje, når de bruger sociale medier, men problemet er ofte, at der er for mange trin i betalingsprocessen.

Derfor er det vigtigt at gøre denne type køb lettere, og i den forbindelse er chatbots blevet mere effektive, ofte ved hjælp af betalingslinks. 

Leveringer 
På samme måde kan levering og afhentning forbedres gennem betalingslinks, uanset om man foretrækker at kommunikere via sms, e-mail eller andet.

For de virksomheder, der tillader kunder at reservere varer i butikken, kan varen derefter blive sendt til den rigtige butik, ligesom man kan minimere fysiske møder for eksmepel via levering til kundens bil. 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125