23948sdkhjf

Rekordregnskab redder Sport 24 gennem coronakrisen

Hænderne var helt oppe over hovedet hos Sport 24, da 2019 gik på hæld, og kæden af sportsbutikker kunne se tilbage på virksomhedens ubetinget bedste år.

Nu ligger regnskabet klar og kan fortælle om en vækst i omsætningen på 11,1 procent til 1,13 milliarder kroner, mens bundlinjen er mangedoblet fra 0,2 mio.kr. til 23 millioner kroner.

Lars Elsborg, der er direktør Sport 24, forklarer årsagen til det yderst tilfredsstillende resultat.  

– Efter 2016, -17 og -18, hvor vi fokuserede på opkøb og integrering af Sportigan, Stadium og 21 Intersport-butikker, var 2019 det første år med normal drift. Alle cylindre performede på samme tid, vi fik afstemt varelagrene, og vi blev for alvor landsdækkende og kendt i hele Danmark. Det er præcis sådan, vi skal fungere i fremtiden, forklarer Lars Elsborg.  

I 2020 fortsatte tendensen, og opgørelser fra januar og februar var langt foran det budgetterede resultat.

Men så ramte coronakrisen som en lige højre og sendte væksten til tælling.   

– Vi var på vej mod et nyt rekordår, men da landet lukkede ned, gjorde vores salg det samme. Havde vi ikke lavet så godt et resultat sidste år, ville denne krise være decideret faretruende for virksomhedens overlevelse. Men på grund af det ekstra sul på kroppen i form af likviditet, kommer koncernen igennem denne krise fuld af fortrøstning for fremtiden, siger Lars Elsborg.  

265 fuldtidsansatte medarbejdere er hjemsendt via ordningen for lønkompensation.  

Nyt logistikcenter skal sikre fremgang 
For Sport 24 kommer 2020 til at stå i coronakrisens tegn, og hovedopgaven bliver at få det bedste ud af en dårlig situation.

Virksomheden kigger dog også fremad, og Sport 24 igangsætter i år byggeriet af et 20.000 kvadratmeter stort logistikcenter på nabogrunden ved siden af det nyetablerede kontordomicil i Funder ved Silkeborg.  

– Lige nu er vores varer fordelt på intet mindre end seks forskellige lagerlokationer, og det er simpelthen en vækstdræber for os. Muligheden for at tage et stort skridt foran vores konkurrenter ligger lige for os, og nu skal den indfries. Med et topmoderne, fuldautomatisk logistikcenter kan vi agere lynhurtigt og samtidig minimere vores udgifter, siger Henrik Bruun Jensen, koncernchef i Sport 24, og fortsætter:  

– Vi er meget optimistiske om fremtiden. Så snart Danmark igen åbner op, får vi uden tvivl travlt igen – både i butikkerne og på webshoppen. Vores kunder har vist os en ekstrem loyalitet, som er en essentiel del af Sport 24’s hidtidige og fremtidige succes, forklarer Henrik Bruun Jensen.   

Sport 24’s Kundeklub er vokset med 168.000 nye medlemmer i 2019, så den nu tæller i alt 760.000 medlemmer. 

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.203