23948sdkhjf

Unge tager føringen: Genbrug er blevet prestige

For første gang nogensinde er der flest 18-29-årige, der køber brugt. Hensyn til klima og miljø spiller en stadig større rolle.

Det er fortsat udsigten til at spare penge, der er den største motivation, når danskerne køber brugte møbler, tøj og elektronik. 

Men også klima og miljø spiller en større og større rolle i forbrugernes bevidsthed.

Det viser tal fra DBA's genbrugsindeks, som bygger på en repræsentativ undersøgelse foretaget af Epinion.

65 procent af danskerne angiver således udsigten til at spare penge som en af de vigtigste årsager til at købe brugte varer. 

41 procent svarer, at de køber brugt for at mindske overforbruget, mens 35 procent vil gøre noget godt for miljøet. Og det er en stigning på henholdsvis 16 og 14 procentpoint siden 2018.

- Der er en helt klar tendens til, at forbrugerne gerne vil mindske deres overforbrug. Det har de sagt i flere år, men forskellen er, at nu følger adfærden med, siger Tue Sø, som er marketingchef hos DBA.

Det er de unge, der er frontløbere på klimakampen, og for første gang er der også flest unge, der har købt brugte varer i årets løb.

I alt har otte ud af ti danskere handlet brugt i løbet af det seneste år, og for den yngste målgruppe - de 18-29-årige - er tallet 88 procent.

- Debatten om klimaet er blevet mere nuanceret, og mange unge har fået øjnene op for, at det ikke kun handler om affaldssortering, men at det er langt bedre at undgå, at tingene bliver smidt ud, siger Tue Sø.

Det er dog ikke kun de sparede penge og hensynet til miljøet, der spiller ind, mener Dorte Wimmer, der rådgiver om fremtidens detailhandel og forbrugsmønstre hos Retail Institute Scandinavia.

- Tidligere var det af nød, når man handlede brugt, men i dag er det blevet prestige, siger hun og fortsætter:

- Til dels fordi man kan finde noget unikt eller få den dyre taske, man ellers ikke ville have råd til, til dels fordi jagten i sig selv er spændende.

Hun genkender dog også billedet af, at hensynet til klima og miljø spiller ind, og at især de unge er ekstremt bevidste om, hvad de køber, og hvor det kommer fra. 

- De går op i, at varen er produceret bæredygtigt og under ordentlige vilkår. De ved mere og kan undersøge mere, fordi de har adgang til internettet, siger Dorte Wimmer.

Til gengæld oplever hun, at de unges engagement smitter af på de ældre generationer, og det er positivt. 

- I gamle dage var det de voksne, der havde de rigtige værdier, og børn og unge skulle lære af de ældre. I dag er børnene first movers på rigtig mange værdisæt, som vi andre adopterer, siger Dorte Wimmer.

/ritzau fokus/

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.047