23948sdkhjf

Derfor koster benzinen det samme overalt

Der er ikke den store lyst til en priskrig, lyder en af forklaringerne

Har du også undret dig over, at benzin og diesel i længere tid har kostet stort set det samme i hele landet på tværs af alle benzinselskaber?

Dieselbilister kan priserne 8,39 og 8.49 kroner udenad, mens benzinbilisterne har vænnet sig til 10.09 og 10.19 kroner. Det er de bemandede stationer, der er 10 øre dyrere end lavprisselskaberne.

Men priserne er stadig de samme uanset selskab, uanset landsdel eller landsby, skriver Newsbreak.dk.

Lokal konkurrence afgørende
Hos danskejede OK lyder forklaringen, at prisen på råolie ikke flytter sig.

- Det er korrekt at priserne er så stabile. Vi oplevede et stor dyk, da covid19 startede, så steg prisen lidt, og nu er den stagneret. Vi sætter jo prisen efter verdensmarkedsprisen, og her svinger priserne meget lidt i øjeblikket. Der er olie nok på markedet, men efterspørgslen er tvivlsom, forklarer indkøbschef i OK Anne Holm over for Newsbreak.dk.

I Norge bliver råolien købt på det samme verdensmarked. Men her er priserne alt andet end i ro. Her har Newsbreak.dk observeret en prisforskel på op til fire norske kroner pr. liter benzin fra selskab til selskab. Ja, selv på det enkelte selskab har prisen varieret tilsvarende.

- Jeg skal ikke kunne udtale mig, om det norske marked. Men konkurrencen ser ud til at være anderledes. Det er jo lokalt, at prisen bliver sat. Det er de lokale forhandlere, der følger markedet, og derfor varierer prisen også alt efter, hvor stor konkurrencen er lokalt, siger Anne Holm.

Ingen interesse i priskrig
En af de lokale forhandlere, som Newsbreak.dk har talt med, vurderer, at det store prisdyk ved corona-udbruddet gjorde ondt, og at ingen har interesse i en priskrig.

- Det kostede rigtig mange penge, da priserne styrtdykkede, men benzinen var indkøbt til en langt højere pris. Så ingen har interesse i en priskrig lige nu, siger Preben Pedersen, indehaver af en Shell Express-tank i Fredericia.

Han har den ro i maven, at han ikke lever af at sælge benzin og diesel. Selve tanken er lejet ud til olieselskabet, mens han driver værksted og kiosk på stedet. Har er stadig den lokale observatør for prisudviklingen, og der er kun én ting, der efter hans mening kan få priserne i bevægelse:

- Hvis et eller andet fjols sætter prisen ned, siger han.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094