23948sdkhjf

Optikerkæde har betalt bøde på 300.000 kroner for vildledning

Forbrugerombudsmanden meldte i 2018 optikerkæden Synoptik til politiet for vildledende markedsføring, og nu har kæden accepteret at betale en bøde på 300.000 kroner, fortæller Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse. 

Læs også: Direktøren er forsvundet: Kunder i konkursramt netbutik skal handle nu

Synoptik sendte i 2017 reklamebreve ud til en række forbrugere, hvori optikerkæden reklamerede for, at der var 50 procents rabat på brilleglas.

Selve tilbuddet blev vist i en rød boks med stor hvid skrift. Lodret langs højre side af den røde boks stod med væsentlig mindre skrift: ”Gælder til 30.12.17 for alle glas ved køb af stel”.

Forbrugerombudsmanden behandlede sagen efter en klage fra en forbruger.

Forbrugeren havde henvendt sig i en af optikerkædens butikker med reklamebrevet i hånden. Først da hun stod i butikken, forstod hun, at rabatten på brilleglassene forudsatte, at hun købte et brillestel til fuld pris.

Forbrugerombudsmanden vurderede, at de forbrugere, der modtog reklamebrevet, nemt har kunnet overse vilkåret om køb af et brillestel til fuld pris.

- Forbrugere skal klart og tydeligt kunne se og forstå, hvad det er, de bliver tilbudt i en reklame. Hvis reklamen fremstår som et bedre tilbud, end det reelt er, vil det være vildledende markedsføring, siger Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen. 

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.125