23948sdkhjf

Nedlukning giver Arla salgsvækst på 1,5 mia. kr.

Trods et første halvår af 2020 præget af coronavirus og nedlukninger som følge heraf har mejerikoncernen Arla haft seks gode måneder - i hvert fald økonomisk.

Læs også: Serveringssteder i København skal lukke kl. 22, stående skal bære mundbind

Over de seks måneder har Arla omsat for 40,3 milliarder kroner, hvilket er omkring halvanden milliard mere end de første seks måneder i 2019.

Det viser koncernens halvårsregnskab.

- Det første halvår af 2020 har i sandhed været en særdeles usædvanlig tid, og jeg er meget stolt af vores medarbejdere, vores andelshavere og vores resultater. Det lykkedes os lynhurtigt at kanalisere mælk fra vores foodservice-forretning til detailhandlen og sikrede dermed at kunne levere markant flere mejeriprodukter til madlavning derhjemme. Det viser, hvor robust og smidig vores forretning og andelsselskab er, siger adm. direktør i Arla Peder Tuborgh i en pressemeddelelse i forbindelse med regnskabet.

Han kalder samtidig coronapandemien for den alvorligste krise, han har oplevet i sin tid som Arla-topchef.

Læs også: Supermarked-direktør: Krav om mundbind bør kun gælde kunder

Vækst i kernemærkerne

I takt med at flere har lavet mad og spist derhjemme under nedlukningen, har forbrugere købt flere traditionelle mejeriprodukter, og dette mere end opvejede det tabte foodservice-salg og de lavere markedspriser.

Den samlede volumendrevne omsætningsvækst for strategiske brands steg med hele 10,4 pct. De globale mærker Lurpak og Puck oplevede en vækst på henholdsvis 17,7 og 16,7 procent. 

Arla var påvirket af tilbagegangen i foodservice, men leverede stadig en volumenvækst på 3,3 procent, mens Arlas mælkebaserede drikkevarer (MBB) leverede en volumenvækst på 13,1 procent, primært drevet af Starbucks, oplyser Arla.

Positive forventninger til året

Usikkerheden omkring varigheden og omfanget af de økonomiske og markedsmæssige konsekvenser af covid-19-krisen forventer Arla vil fortsætte i anden halvdel af 2020. mejerigiganten nævner desuden den fortsatte usikkerhed vedrørende brexit. 

- På længere sigt er det nødvendigt for forretningen at være klar til at navigere gennem den forventede globale recession. Så vi skal fortsat være robuste og agile for at sikre, at Arla fortsætter med at være lige så solid og konkurrencedygtig, som den er i dag, siger adm. direktør Peder Tuborgh. 

Arla forventer en omsætning i hele 2020 på mellem 78 og 81 mia. kr. 

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.078