23948sdkhjf

Fætter BR-chef: Dette er vores bud på, hvad en fysisk butik skal kunne

Det er ikke billigt at sikre Fætter BR til fremtiden. Men kædechef Charlotte From er ikke bekymret

Den danske dagligvaregigant Salling Group sætter nu yderligere skub under legetøjskæden Fætter BR, som man overtog i begyndelsen af 2019.

Læs også: Nu skal store butikker have opsynspersonale for at undgå coronakø

Siden Salling Group købte rettighederne til Fætter BR-mærket ud af konkursboet efter legetøjskoncernen Top-Toy, har kædechef Charlotte From åbnet i alt 26 butikker.

Til oktober følger endnu en – landets største Fætter BR-butik i Gentofte – og yderligere én butik er på vej. Det fortæller Charlotte From til RetailNews.

Den 38-årige Fætter BR-chef har allerede igangsat ombygninger af en række af kædens butikker. Fællesnævneren er, at de skal repræsentere Salling Groups bud på fremtidens legetøjsbutik.

Det samme gælder de nye butikker.

Læs også: Bilka skruer op for ny satsning

- Vi vil bringe legen ind i butikken og gøre det til en oplevelse at besøge en legetøjsbutik. Kunderne skal inspireres. Dette er vores bud på, hvad en fysisk butik skal kunne, siger Charlotte From.

Et legeunivers

Det nye butikskoncept vægter oplevelser og leg, når kunden træder ind i butikken. I midten af Fætter BR’s butik i Tilst står et stort sørøverskib. I Kolding er der bygget en jungle. I Odense et stort rumunivers.

Kunderne skal inspireres til deres legetøjskøb. De skal have lyst til at tilbringe tid i butikken.

- Det er ikke en billig øvelse at omdanne og ombygge butikker. Men det er investeringen værd. Ellers gjorde vi det ikke, siger Charlotte From.

Læs også: Danmarks ældste legetøjsbutik overlever

Indtil videre er fire af Fætter BR’s butikker blevet ombygget til det nye koncept. Det bliver dog ikke tilfældet for alle BR’s butikker. Hos de mindre butikker, for eksempel i storcentre og på strøggader, holder man fast i det traditionelle Fætter BR-koncept, men tilføjer elementer fra det nye.

Charlotte From har intet fast mål om antallet af Fætter BR-butikker i Danmark.

- Men kan vi se, at der er plads til en legetøjsbutik et sted, slår vi gerne til, siger hun.

Netsalget voksede under corona

2019 var præget af store investeringer for Fætter BR-kæden. 2020 står i høj grad i coronaens tegn. Hele kæden var lukket ned i tre uger – og centerbutikkerne i to måneder.

Læs også: Nu skal butikkerne jagte danskernes feriepenge

Men Charlotte From melder om tocifret vækst i både foråret og sommeren godt hjulpet på vej af Fætter BR’s netbutik, der har oplevet et markant salgsløft.

Kædechefen har store forventninger til 2021.

- Det bliver et godt år. Vi har haft en flot, stigende kurve, siden vi begyndte. Vores nye koncept har haft en stor positiv effekt. Derfor fortsætter vi med at omdanne vores butikker, siger hun.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.156