23948sdkhjf

Hun begyndte på gulvet i Bilka - nu er hun i gang med at genrejse en ikonisk butikskæde

Nethandel og fysisk detailhandel er ikke modsætninger. Men det kræver, at man bruger dem rigtigt, siger Fætter BR-chef Charlotte From

Hun begyndte på gulvet i Bilka som 18-årig og har siden arbejdet sig op i toppen af dagligvarekoncernen Salling Group.

Læs også: Bilka skruer op for ny satsning

Nu står Charlotte From i spidsen for genrejsningen af den ikoniske Fætter BR-kæde, og måden, hun vil gøre det på, kan ved første øjekast virke en smule besynderlig. Men det er den helt rigtige, mener en detailekspert.

Mens nethandlen buldrer frem, og den fysiske detailhandel er under hårdt pres, fortsætter kædechef Charlotte From med at åbne legetøjsbutikker. Store af slagsen endda.

Snart i Gentofte. Så i Hundige.

Charlotte From mener, at Fætter BR med sine voluminøse legetøjsuniverser har en plads i markedet, og hun er ikke bange for at blive slugt af nethandlen. Tværtimod.

Læs også: Danmarks ældste legetøjsbutik overlever

- Nethandel og fysiske butikker er ikke modsætninger. De står sammen – ikke hver for sig. Men det kræver, at man bruger dem på den rigtige måde, siger Charlotte From til RetailNews.

Gør op med den almindelige butiksoplevelse

De 26 Fætter BR-butikker står stadig for størstedelen af kædens omsætning. Men salget via nettet vokser og har især fået et ekstra løft under coronakrisen.

For at kæde butikker og onlinedelen bedre sammen har Fætter BR, ligesom flere andre detailkæder, introduceret click and collect. Her kan man bestille sit legetøj online og afhente i den nærmeste butik.

- Nethandlen er selvfølgelig kommet for at blive. Men de fysiske butikker kan altså noget. I almindelige butikker bliver du ikke nødvendigvis inspireret eller får en oplevelse. Det vil vi gerne lave om på, siger Charlotte From.

Læs også: 6 råd fra Dorte Wimmer: Sådan slår du Amazon

Ambitionen om at trække danske legebørn ind i butikkerne kræver nytænkning. Derfor ombygger og moderniserer Fætter BR en række af sine butikker. De skal gøres til et naturligt midtpunkt for familiernes indkøbsture med store legeområder, temaer, aktiviteter og events.

Den rigtige opskrift

Ifølge en detailekspert er det netop her, at det ”gamle” Fætter BR fejlede.

- Fætter BR-kæden glemte at følge med tiden. Den havde et enormt elskeligt brand, men forsømte at forny sig – både digitalt og i butikkerne, siger Dorte Wimmer fra Retail Institute Scandinavia.

Da legetøjskoncernen Top-Toy, som ejede Fætter BR, kollapsede, købte Salling Group rettighederne til varemærket samt det danske varelager.

Siden har Salling Group genåbnet 26 Fætter BR-butikker – og altså snart to mere.

- At skabe oplevelser og tage legen tilbage i butikkerne, så de ikke kun bliver brugt til transaktioner, er den helt rigtige vej at gå. Men det kan ikke stå alene. Man skal også have en stærk digital tilstedeværelse, siger Dorte Wimmer.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.143