23948sdkhjf

Salget steg 20 procent: Burgerkæde er fri af den røde bundlinje

Den danske burgerkæde Halifax, der i 2018 havde sit første underskud siden stiftelsen i 2007, var hurtig til igen at komme i plus. 

2019-regnskabet viser således et overskud på godt 730.000 kroner, hvor der året før var et minus på 6,3 millioner.

Forbedringen skyldes ifølge en pressemeddelelse fra Halifax ikke mindst, at omsætningen sidste år steg med cirka 20 procent, blandt andet på baggrund af flere produkter i restauranterne og et øget takeawaysalg.

- 2018 var første gang i Halifax’ historie med underskud, og jeg er stolt af, at vi 2019 har formået at vende det til et overskud. Vi har været hele vores forretning igennem for at minimere vores omkostninger og øge vores salg. Det har vi gjort uden at gå på kompromis med vores værdier om at vise omsorg, være ærlige, anstændige og ydmyge i alt, hvad vi gør, siger Ulrich Bøving Dehler, direktør og ejer af Halifax.

Nul fyringer

Han peger på, at Halifax ikke har afskediget nogen medarbejdere under coronakrisen og har fastholdt udbetalingen af løn til alle i hele perioden – også til de mange deltidsansatte samt under sygdom.

I 2019 åbnede kæden sin 12. restaurant. Den ligger i Odense og er den hidtil største - og samtidig den, der ligger længst fra hovedkontoret i København.

Det øgede fokus på takeaway i 2019 bevirkede, at Halifax var godt gearet til 2020, hvor coronakrisen pludselig ramte. I den forbindelse blev takeaway, som for mange andre restauranters vedkommende, en kærkommen redningsplanke. 

Til Børsen fortæller Ulrich Bøving Dehler, at Halifax' salg af takeaway er steget med 50 procent sammenlignet med salget før krisen - uden at det kan kompensere for de mange uger med nedlukning af restauranterne. Han forventer derfor ikke nogen "bragende bundlinje" i år.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079