23948sdkhjf

Ny flanke i supermarkedernes priskrig overrasker ikke ekspert

Meny-kæden er gået i offensiven. Det handler om de små markedsandele - og flyvske kunder - siger en ekspert.

Kampen om de danske dagligvarekunder har aldrig været hårdere, og når der skal lokkes kunder i butikken, er prisen ofte et afgørende parameter.

Derfor kommer det ikke som nogen overraskelse for Henning Bahr, direktør i Retail Institute Scandinavia, at supermarkedskæden Meny nu åbner en ny flanke i den evigtvarende priskrig.

Meny, der er ejet af Dagrofa, vil permanent sænke priserne på 100 såkaldte kvalitetsvarer – heriblandt is fra Ben & Jerry’s. Denne gang er der altså tale om priskrig i toppen – og ikke bunden.

- Danskerne har altid været prisbevidste, og derfor er prisen altid i fokus. I dette tilfælde handler det om værdi for pengene. Altså at konkurrere om de kunder, som går efter kvalitetsprodukter til fornuftige priser, siger Henning Bahr til RetailNews.

Læs også: Meny gør oprør mod discount med nyt pristiltag

Kunder shopper mellem butikker

Kædedirektør i Meny, Kenneth Pedersen, kalder tiltaget et oprør mod discount.

- Priskonkurrencen i Danmark bliver defineret af discountbutikkerne og deres begrænsede sortiment. Så skal vi alle sammen rette ind efter deres agenda og slås om prisen på en række udvalgte varer, sagde Kenneth Pedersen tidligere på ugen til BT.

Spørgsmålet er nu, om Menys nye prishug kan flytte kunder væk fra lavprissupermarkederne? Det er ikke utænkeligt, mener Henning Bahr.

- De fleste af os bruger en række dagligvarebutikker. Vi fordeler vores loyalitet. Dette er kædernes kamp om de små markedsandele, og det siger noget om konkurrencen på dagligvaremarkedet, siger Henning Bahr.

Både Rema 1000 og Coop siger til Finans, at de holder øje med Menys pristiltag og er klar til at reagere om nødvendigt. Dog uden at præcisere om de har lignende tiltag på vej.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156