23948sdkhjf

Ekspert: Når Amazon kommer, bliver denne branche en slagmark

Hvis Amazon gør som normalt, bliver priserne på særligt én type vare dumpet. Det er svært at konkurrere mod, siger direktør.

Hvornår kommer den amerikanske netmastodont Amazon til Danmark og forsøger at udkonkurrere alt og alle på dens vej?

Læs også: Bag facaden: Sådan bruger Coop sin enorme mængde data om kunderne

Det emne har de senere år overskygget alle andre i dansk detailhandel, og noget tyder på, at det ikke varer længe. I august bekræftede Amazon, at selskabet nu går ind på det svenske marked. Amazon søger sågar en markedschef, som får ansvaret for ekspansion til resten af Norden – herunder Danmark.

En af landets førende detaileksperter, Dorte Wimmer fra Retail Institute Scandinavia, forudser, at Amazon gør sit indtog inden for et år. Og når det sker, står særligt én branche i netgigantens skudlinje.

- Legetøj bliver en stor kampplads, siger Dorte Wimmer til RetailNews.

Dumper priserne

I andre europæiske lande, som Amazon er gået ind i, har selskabet satset hårdt på at erobre legetøjssalget.

Læs også: Babysam solgt til dansk familie

- Vi har set, hvordan Amazon har udvalgt specifikke, populære legetøjsprodukter og dumpet priserne for at lave et udskilningsløb blandt eksisterende spillere. Det kan meget vel også ske i Danmark, forudser Dorte Wimmer.

Markedet for legetøj herhjemme er domineret af spillere som Fætter BR, der er ejet af Salling Group, den nye fremadstormende kæde Kids Coolshop samt Legekæden, der er ejet af Indeks Retail.

Marianne Lyngby Pedersen, direktør i Indeks Retail, tror også, at Amazon vil erklære priskrig på det danske marked for legetøj.

- Så handler det ikke længere om at være dygtigst. Så handler det om, hvem der er villig til at betale mest for at få fat i kunderne. Amazon har så uudtømmelig en krigskasse, at de ikke behøver tjene penge. Det er svært at konkurrere mod, siger hun til RetailNews.

Læs også: Ekspert i big data: Sådan kan detailkæder udnytte deres kundeviden bedre

Salling Group får brug for sin krigskasse

Når Amazon især satser på at erobre legetøjssalg – og salg af elektronikvarer for den sags skyld – skyldes det ifølge Dorte Wimmer, at der er tale om meget transparente produktkategorier.

Det er nemt at sammenligne priser på tværs af butikker, og er det for eksempel Lego Technic, man vil have, er prisen et effektivt konkurrenceparameter.

Med andre ord: Dumper Amazon priserne, er det svært at argumentere for, hvorfor man som forbruger skulle købe sin Lego Technic-bil andetsteds.

- Fordelen for en kæde som Fætter BR er, at den er ejet af Salling Group, som har en stor krigskasse klar. Det, tror jeg, bliver nødvendigt, siger Dorte Wimmer.

Læs også: Detailchef udpeger syv trends, som vil præge dansk detailhandel

Butikkerne skal udnytte én ting

Hos Salling Group siger man, at hård konkurrence ikke er uvant.

- Vi er meget opmærksomme på, at vi skal udvikle os og blive ved med at være mere end konkurrencedygtige – og så fokuserer vi også på at udvikle butikker, der kan andet og mere. Vores nye BR-koncept og butikker, hvor oplevelser og legen er i fokus, er netop eksempler på det, og vi kan se, at det fungerer, siger pressechef Kasper Reggelsen til RetailNews.

Dorte Wimmer mener, at de danske legetøjskæder netop skal udnytte, at de har både en digital platform og fysiske butikker.

- Særligt det at bruge butikkerne til at skabe fysiske oplevelser, som går langt ud over produktet, er deres største styrke og mulighed for at modstå presset fra Amazon, vurderer Dorte Wimmer.

Kommenter på artiklen (1)
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.078