23948sdkhjf

Danmarks største skokæde kaster millioner i historisk sats

Landets største skokæde, Skoringen, har travlt med at udrulle et nyt butikskoncept og gør samtidig klar til at lancere en ny, digital platform, som skal stille skokæden skarpere over for konkurrenterne.

Læs også: Bag facaden: Sådan bruger Coop sin enorme mængde data om kunderne

Det fortæller adm. direktør Frank Siim Sørensen i et interview med RetailNews.

Shoe-d-vision, kædeselskabet bag Skoringen med over 200 butikker i Danmark og Norge, har åbnet 26 nye butikker under navnet Sneax Stores, der udelukkende sælger sneakers. Yderligere fem butikker åbner over de kommende måneder.

- Markedet for moderigtige sportssko vokser eksplosivt, og det er vi nødt til at tage bestik af. Dels får vi tiltrukket topbrands, som vi ikke tidligere har haft adgang til – f.eks. Adidas og New Balance. Dels når vi ud til en yngre målgruppe, siger Frank Siim Sørensen.

Store digitale investeringer

Satsningen på det nye butikskoncept, som ligger i forlængelse af eksisterende Skoringen-butikker, ser ud til at virke. De butikslokaler, som kombinerer Skoringen med en Sneax Store, ligger i indeks 113 målt mod traditionelle Skoringen-butikker.

Læs også: Babysam solgt til dansk familie

- Vi kan også se, at det genererer øget trafik til forretningerne. Det var en af tankerne bag konceptet, siger direktøren.

Det er ikke kun med et nyt butikskoncept, at Skoringen vil kapre kunder i et hårdt presset detailmarked.

Om fire uger lancerer skokæden muligheden for, at kunder via nettet kan reservere et par sko og dernæst afhente dem i en fysisk butik, når de vil. Det betyder også, at der justeres på sortimentet i Skoringens butikker, så de bedre flugter med hinanden – men stadig med plads til lokale variationer.

70 risikovillige ejere

Ifølge Frank Siim Sørensen har Skokæden været nødt til at udskifte hele sin it-platform i bestræbelserne på at koble kædens butikker med onlinehandlen. Der er tale om en af de største investeringer i Skoringens historie, dog uden at direktøren vil sætte et konkret tal på.

Læs også: Ekspert i big data: Sådan kan detailkæder udnytte deres kundeviden bedre

- Når man driver fysiske butikker, er den digitale handel en konkurrent – medmindre man kan gøre den til en fordel. Det kræver investeringer og en intern forandring og lyst til at prøve noget nyt. Vores ejerkreds består af 70 indehavere af skobutikker, som er villige til at investere i at føre Skoringen ind i fremtiden. Det er jeg stolt over, siger Frank Siim Sørensen.

Skoringens butikker drives af lokale forhandlere, der samlet ejer kædekontoret og andelsselskabet Shoe-d-Vision. Kædens samlede omsætning ligger på ca. 1,2 mia. kr.

Som så mange andre var Skoringen hårdt ramt, da coronakrisen var på sit højeste. Da lå Skoringens butikker under indeks 50. Nu går salget bedre.

- Det bliver ikke et jubelår, men heller ikke et katastrofeår. Vi har forsøgt at strække kreditterne i samarbejde med butikker og leverandører. Alle har bidraget lidt. Og alle kommer med igennem, siger Frank Siim Sørensen.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.109