23948sdkhjf

Ekspert peger på Salling Group som oplagt Magasin-køber

Den kriseramte britiske detailkoncern Debenhams er igen på udkig efter en køber til sin danske kronjuvel Magasin. Og hvis køberen skal være dansk, er der reelt set kun én mulig køber.

Læs også: Danskernes nye forbrugsvaner får varige konsekvenser

Sådan lyder vurderingen fra Frederik Aakard, selvstændig rådgiver og ekspert i detailhandel, til Berlingske.

- Hvis vi kigger på danske købere, er det reelt set kun Salling Group, som har musklerne til at være med på det niveau. Så de ville være en seriøs bejler, fordi de både kan og vil, siger Frederik Aakard.

Debenhams vil ifølge avisen The Times forsøge at sælge Magasin for mellem 1,2 og 1,6 mia. kr. Det danske stormagasin, hvis historie går helt tilbage til 1868, har i årevis været en særdeles god forretning.

Salling Group afviser

Udover Salling Group kunne aktører fra det tyske eller italienske marked være potentielle bejlere, vurderer Frederik Aakaard. Han mener, at den ny ejer især skal forsøge at udvide Magasins onlinesalg, som i dag udgør godt 10 pct. af forretningen.

Læs også: Bag facaden: Sådan bruger Coop sin enorme mængde data om kunderne

Det tal skal gerne fordobles, mener han.

I en besked til Finans skriver koncernchef i Salling Group, Per Bank, at Salling Group har sagt nej til at indgå i en købsproces om Magasin.

- Vores Salling-stormagasiner er inde i en rigtig flot udvikling, men jeg vurderer ikke, at vi skal bruge kapital på flere stormagasiner. Vores fokus ligger på at udvikle den nuværende forretning, selvom vi selvfølgelig også holder øje på nye muligheder, skriver han.

Debenhams købte Magasin i 2009 for blot 100 mio. kr. Dengang kæmpede Magasin med underskud og gæld og havde sågar været tæt på at gå konkurs.

Men de senere år har Magasin lavet en kæmpe turnaround. Til gengæld er Magasins ejer økonomisk udfordret og overvejer derfor at skille sig af med sin danske forretning.

Kommenter på artiklen (1)
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.094