23948sdkhjf

Dagligvarekæder bygger løs - men hvor er kampen hårdest?

Coronakrisen har ikke fået landets dagligvarekæder til at skrotte planerne om at åbne nye butikker. Tværtimod.

Læs også: Corona spænder ben: Salling Group dropper onlinesatsning

Særligt discountkæderne bygger på livet løs, men hvor i landet er kampen om kunderne og de gode kvadratmeter hårdest? Det kan være svært at få svar på – i hvert fald hvis man spørger de enkelte dagligvarekoncerner.

Salling Group har et mål om, at 515 Netto-butikker over en årrække skal blive til 600. For at kunne indfri den målsætning er hele landet i spil.

- Vores søgning er ikke geografisk begrænset, men på tværs af hele landet og inden for forskellige typer af projekter, siger pressechef i Salling Group, Kasper Reggelsen.

Dagrofa, der står bag Meny, Spar og Min Købmand, er heller ikke meget for at udpege visse dele af landet.

Læs også: Lidl tager første spadestik til nyt kæmpedomicil

- Alle danske byer er som udgangspunkt interessante for vores butikskæder, så vi udelukker ikke specifikke områder, siger Jannie Ravn Madsen, kommunikationskonsulent i Dagrofa.

Lidl vil fordoble

Mere specifikt bliver det, når man spørger Rema 1000 og Lidl. Her siger begge, at særligt de større byer er tillokkende.

- Vi oplever specielt i og omkring København og Aarhus, at kampen om de bedste placeringer og løsninger de seneste år er intensiveret, siger Mads T. Nielsen, udviklings- og ejendomsdirektør i Lidl Danmark, til RetailNews.

Lidl har aktuelt 40 butikker i Storkøbenhavn, men der er plads til cirka en fordobling, har Mads T. Nielsen tidligere udtalt.

Læs også: Grænsebutikker holder vejret: Det ser faretruende ud

Dagligvaremarkedet i Danmark er generelt kendetegnet ved en meget høj butikstæthed. I branchen siger man, at landets dagligvarebutikker kan brødføde tre gange Danmarks befolkning.

Med andre ord: Der er alt for mange dagligvarebutikker til et land af vores størrelse.

Coop-topchef afviser butiksræs

Alligevel fortsætter kæderne med at åbne nye butikker, og særligt i lavpris- og discountsegmentet er ekspansionslysten stor.

Coops nye topchef, Kræn Østergaard Nielsen, siger til RetailNews, at hans førsteprioritet nu og her er at sikre og forbedre kundeoplevelsen i koncernens 1.100 eksisterende butikker.

Læs også: Spar laver sine butikker om og har nu en køreplan

- Jeg ser ikke for mig, at vi skal ud og åbne hundredvis af nye butikker, siger han.

De fem danske discountkæder – Netto, Fakta, Rema 1000, Aldi og Lidl - sidder samlet på lidt over 40 pct. af dagligvaresalget. For 10 år siden var andelen cirka 30 pct.

Coop er i gang med at omdanne en række af sine Fakta-butikker til den nye lavpriskæde Coop 365. Og det er ikke så underligt, at der lige nu satses stort på især discount og lavpris blandt de enkelte kæder.

- Erfaringerne viser, at hvis der kommer en økonomisk nedtur, vil netop lavprissupermarkeder få flere kunder. De seneste år har discountkæderne udviklet sig, så de kan opfylde mange danskeres behov for et samlet hverdagsindkøb, siger Henning Bahr, direktør i Retail Institute Scandinavia, til Finans.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.14