23948sdkhjf

Hi-Fi Klubben åbner sit bud på fremtidens "butik"

Den danske butikskæde Hi-Fi Klubben, der er ejet af erhvervsmanden Johan Peter Lyngdorf, er i gang med en digital transformation, der bl.a. skal binde webshop og de fysiske butikker bedre sammen.

Nu åbner Hi-Fi Klubben sit første store danske showroom i det, der markerer en tilbagevenden til virksomhedens rødder.

- Vi vil gerne gøre vores butikker mere tilgængelige for kunderne og vise, hvordan det kan se ud hjemme i stuen. Derfor vil vi i fremtiden åbne demorum eller showrooms i stedet for klassiske butikker, siger adm. direktør Christoffer Arensbach om det nye showroom i Aalborg City Syd.

Begyndte med demorum

Hi-Fi Klubben blev grundlagt af Johan Peter Lyngdorf i 1980 som et postordrefirma med få demorum. Siden udviklede virksomheden sig til en egentlig butikskæde, der i dag har næsten 100 butikker i fem lande.

Nu skifter Hi-Fi Klubben kurs. De nye showrooms vægter vejledning og demonstration af udstyret. Idéen er, at de enkelte showrooms skal opledes i forskellige miljøer, der giver kunderne et indtryk af, hvordan udstyret vil fungere derhjemme.

På længere sigt er målet at fjerne kasseapparaterne og lokale lagre for at give plads til lytterum og oplevelser for kunderne.

Direktør Christoffer Arensbach forventer, at den nye butiksform flytter flere bestillinger fra den fysiske butik til webshoppen.

- Vi oplever allerede, at en stor del af handlen og rådgivningen er flyttet over på vores webshop. Derfor er det planen, at butikkerne i højere grad er det sted, hvor man kan prøve forskelligt udstyr og få rådgivning af vores sælgere, mens det endelige køb oftest vil foregå hjemme ved computeren, siger han.

Lektor: Andre bør lade sig inspirere

HiFi Klubben har allerede åbnet det første store demorum i Malmø og mindre versioner i Viborg og Hillerød. Nu får Aalborg det første store showroom, hvor tankegangen er ført helt ud.

Flere butikker bør overveje en model, hvor showroom og webshop hænger sammen. Det mener lektor Gitte Damgaard, Aarhus Erhvervsakademi, der står bag et forskningsprojekt om fysiske butikkers fremtid.

- Køb af for eksempel hifi-udstyr er ofte en større investering, hvor forbrugeren gerne vil teste, lytte, røre og se udstyret før køb. Derfor kan en webshop eller en fysisk butik ikke stå alene. Vi kommer til at se flere koncepter, hvor forbrugeren får rådgivning og vejledning i et showroom, men derefter går hjem, overvejer købet og foretager det endelig køb online. Især når det gælder varer med en høj værdi, siger Gitte Damgaard.

Hi-Fi Klubben er i dag ejet af stifter Johan Peter Lyngdorf, der også står bag de to selskaber Dali og SL Audio, som han bestyrer fra sin base i Højbjerg syd for Aarhus.

Hi-Fi Klubben omsætter årligt for over 1 mia. kr.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.188