Danskerne elsker ikke længere tilbudsaviser
Seks ud af ti danskere
Mulighed for at finde de billigste varer
En befolkningsundersøgelse gennemført af Dansk Erhverv i november 2011 dokumenterer, at husstandsomdelte reklamer for langt de fleste danskere er den vigtigste kilde til informationer om, hvor man kan få billige varer. Halvdelen af danskerne ville ligefrem tilmelde sig, hvis man laver en ”reklamer, ja tak” ordning, i stedet for den nuværende ”reklamer, nej tak” ordning. Læs: Næsten seks ud af ti danskere bruger primært husstandsomdelte reklamer, når de skal finde frem til tilbud i de butikker, de plejer at handle i. 7 procent bruger mest lokalaviser. 17 procent handler altid samme sted, og har derfor ikke brug for at sammenligne tilbud fra forskellige butikker, eller leder af andre grunde ikke aktivt efter tilbud. Dermed er husstandsomdelte reklamer den altoverskyggende kilde til informationer om, hvordan man får de billigste varer, for danskerne. Ser man kun på de personer, der aktivt sammenligner tilbud, drejer det sig om over to tredjedele. De husstandsomdelte reklamer er vigtige for danskerne, fordi de giver dem mulighed for at afsøge markedet for de billigste varer. Mange danskere synes også det er interessant at få et overblik over udbuddet af varer i de forskellige butikker. På den baggrund er det ikke overraskende, at halvdelen af befolkningen aktivt ville tilmelde sig en ”reklamer, ja tak” ordning, hvis man som nogle har foreslået ændrede den nuværende afmeldingsordning til en tilmeldingsordning.