23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på RetailNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Her er mejeribranchens succeshistorier

Ny brancheanalyse viser, at der er flere solstrålehistorier i den danske mejeribranche, hvor de små er gode til at opfinde egne nicheområder.

Den danske mejeribranche klarer sig godt og gemmer på flere små succeshistorier. Det konkluderer Berlingske i dag oven på en analyse af branchen.





Ganske vist er antallet af mejerier i Danmark faldet fra cirka 1.500 i 1950 til de nuværende 60 aktører. Og ganske vist sidder et enkelt mejeri (Arla) på hele 93 procent af markedet.





Men netop den trængte situation har tvunget de resterende aktører på markedet til at tænke kreativt, når det kommer til at finde deres helt egen niche.





Fed flødeis og jerseyko-kakao

Et eksempel er Aabybro Mejeri, som blandt andet har slået sig op på at lave en energitæt flødeis til ældre og syge, der er underernærede. Isen afsættes blandt andet til hospitaler, hospices og plejehjem.





Et andet eksempel er det økologiske mejeri Øllingegaard, som blandt andet laver en chokolademælk, hvor mælken stammer fra jerseykøer.





Frygter udlandet og afgifterne

De mindre mejeriers evne til at opfinde nicheområder er medvirkende til, at de 22 udvalgte mejerier i Berlingskes brancheanalyse sidste år kunne fremvise en bundlinje på 1.371 mio. kr. mod 1.118 mio. kr. i 2008/09.





Især to ting bekymrer dog mejerierne som helhed: konkurrencen fra de udenlandske mejerier er stigerne – og så kan afgifterne på fedt og sukker komme til at gøre konkurrenceforholdene endnu sværere.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.235