Stifterne blev mangemillionærer: Dansk skomærke solgt for anden gang

For anden gang på blot to år skifter det populære danske skomærke Shoe the Bear ejer.
Læs også: Modebrand kendt fra Løvens Hule går markant frem i rekordår
Først var det de to stiftere, Thomas Frederiksen og Jakob Fuglsang, der i 2018 solgte deres firma til modevirksomheden Soya Concept. Det indbragte makkerparret 45 mio. kr.
Nu er Shoe the Bear blevet solgt videre til det aarhusianske modefirma Woden.
- Vi har overtaget et stærkt brand, der kan styrke vores position på det engelske marked og understøtte vores strategi om at udvide vores produktsortiment, siger Carsten Holm, adm. direktør i Woden.
Negativ egenkapital
Shoe the Bear blev stiftet i 2007 og sælger primært sko via nettet. Da Soya Concept købte virksomheden i 2018, havde indtjeningen gennem en årrække været beskeden.
Siden fulgte to regnskabsår med millionunderskud. Det sendte egenkapitalen i minus.
Nu sælger Soya Concept skotøjsmærket videre for en hemmelig pris.
Den nye ejer, Woden, er kendt for sine bæredygtige sneakers og holder til på havnen i Aarhus. Firmaet blev stiftet i 2013 af Peter Hildebrandt og Carsten Holm, og dets sko sælges i dag i 1.000 butikker fordelt på 25 lande.
Læs også: Lingerigigant relancerer berømt show efter heftig kritik
Det seneste årsregnskab for Woden viste et overskud på 2 mio. kr. efter skat. Det skete efter to år med underskud.
Shoe The Bear fortsætter hos Woden under eget navn, mens virksomhedens fire medarbejdere bliver indkvarteret i Wodens kontor i Aarhus.