23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på RetailNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Digitale betalinger sætter rekord i Coop

Det er ikke kun onlinehandlen med dagligvarer, som i 2020 fik et gennembrud på det danske marked. Det gjorde også digitaliseringen, som nu for alvor er blevet et konkurrenceparameter i den evigt hårde kamp om kundernes gunst.

I samtlige Coops butikker blev der i 2020 gennemført over 15 mio. digitale betalinger – altså betalinger ved hjælp af Coops app. Det var en stigning på 237 pct. sammenholdt med året før.

- 2020 har definitivt været et gennembrudsår for digitaliseringen i dagligvarehandelen i Danmark, siger digital direktør i Coop, Morten Viktor.

Gå uden om kassekøen

På nogle dage har over 100.000 af kunderne i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Fakta og Irma betalt deres dagligvarer digitalt.

Omkring 10 mio. gange i løbet af året har kunderne brugt Coops Scan & Betal-løsning, hvor man selv scanner varerne og dermed går uden om kassekøen.

Det svarer til en stigning på 300 pct.

- Der er tale om en grundlæggende forandring af danskernes indkøbsvaner. Vi forventer, at det vil vokse endnu mere de kommende år. For i takt med at kunderne får erfaring med brug af Scan & Betal, oplever de bekvemmeligheden og bliver dermed stimuleret til at gøre det endnu mere, vurderer Morten Viktor.

I flere af Coops største butikker klares hver fjerde ekspedition nu af kunderne selv.

En af forklaringerne på den høje vækst er corona, som også har fået online-salget til at eksplodere. Coop.dk MAD har i 2020 ansat flere hundrede ekstra medarbejdere og solgt cirka tre gange så meget som året før.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.217