23948sdkhjf

Digitale betalinger sætter rekord i Coop

Det er ikke kun onlinehandlen med dagligvarer, som i 2020 fik et gennembrud på det danske marked. Det gjorde også digitaliseringen, som nu for alvor er blevet et konkurrenceparameter i den evigt hårde kamp om kundernes gunst.

I samtlige Coops butikker blev der i 2020 gennemført over 15 mio. digitale betalinger – altså betalinger ved hjælp af Coops app. Det var en stigning på 237 pct. sammenholdt med året før.

- 2020 har definitivt været et gennembrudsår for digitaliseringen i dagligvarehandelen i Danmark, siger digital direktør i Coop, Morten Viktor.

Gå uden om kassekøen

På nogle dage har over 100.000 af kunderne i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Fakta og Irma betalt deres dagligvarer digitalt.

Omkring 10 mio. gange i løbet af året har kunderne brugt Coops Scan & Betal-løsning, hvor man selv scanner varerne og dermed går uden om kassekøen.

Det svarer til en stigning på 300 pct.

- Der er tale om en grundlæggende forandring af danskernes indkøbsvaner. Vi forventer, at det vil vokse endnu mere de kommende år. For i takt med at kunderne får erfaring med brug af Scan & Betal, oplever de bekvemmeligheden og bliver dermed stimuleret til at gøre det endnu mere, vurderer Morten Viktor.

I flere af Coops største butikker klares hver fjerde ekspedition nu af kunderne selv.

En af forklaringerne på den høje vækst er corona, som også har fået online-salget til at eksplodere. Coop.dk MAD har i 2020 ansat flere hundrede ekstra medarbejdere og solgt cirka tre gange så meget som året før.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.187