23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på RetailNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Fødevarer stor-sælger i grænsebutikkerne

Fødevarer er mere populære end spiritus i grænsebutikkerne, viser en ny undersøgelse.

Undersøgelsen, der er foretaget af Capacent for brancheorganisationen De Samvirkende Købmænd (DSK), har til formål at afdække, hvilke varer danskerne køber i Tyskland, skriver Jyllandsposten.

Fødevarer frem for alkohol

Ikke færre end 56% af de adspurgte svarede, at det var fødevarer og andre dagligvarer, der røg i indkøbskurven. Det er en stigning på 35% på bare et år. For blot to år siden lå fødevarer-købet blandt grænsegængerne på 27%.

Til sammenligning køber blot 47% spiritus i de tyske grænsebutikker.

- Tidligere havde folk kun spiritus, øl og vin i hovedet. De sidste par år har dagligvarer været stigende, mens de gamle, kendte produkter falder eller stagnerer. Det er en udvikling, som fedtafgiften forstærker, siger lektor Susanne Bygvrå fra Institut for Grænseregionsforskning ved Syddansk Universitet til avisen.

Fedtafgift stor psykologisk betydning

Købmændene forklarer udviklingen med fedtafgiften.

- Fedtafgiften har en stor psykologisk betydning, fordi den har fået folk til at se madvarer som en vare, man køber ved grænsen. Spørgsmålet er, om den afgift overhovedet giver staten en indtægt, når man regner det hele sammen, siger underdirektør Claus Bøgelund Nielsen fra DSK.

Grænsebutikkerne har desuden skruet gevaldigt op for markedsføringen af fødevarer. Ifølge en optælling, som DSK tidligere har foretaget, udgør fødevarer således en stadig større andel af annoncerne i grænsekøbmændenes tilbudsaviser.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.143|instance-web02