Hele 69 procent af deltagerne i undersøgelsen tror ikke på, at det vil få effekt på rygningen at gemme tobakken væk, og 64 procent støtter ikke forslaget om, at butikker skal pålægges at opstille skabe eller forhæng, der skjuler cigaretterne for kunderne.
- Vi er glade for, at danskerne er på linje med Dansk Erhverv, siger fødevarepolitisk chef i Dansk Erhverv, Lotte Engbæk Larsen.
- Tobak er ikke en impulsvare. Det er noget, man køber, fordi man har et fast forbrug gennem længere tid, og folk kører gerne en omvej for at købe cigaretter. Til gengæld koster det detailhandlen dyrt, at man skal lave særlige aflukker til tobaksvarerne i stedet for at kunne lade dem stå fremme, så kunderne kan se, hvilke mærker butikken fører, siger hun.
Undersøgelsen er gennemført af Interresearch A/S i januar 2012, og der er indsamlet 1.950 svar via internetbaserede spørgeskemaer.