23948sdkhjf

Forbrugerne dropper økomælken

Salget af økologisk mælk har været nedadgående det seneste års tid, og det går ud over udviklingen på området.
Økologisk mælk er et af de produkter, forbrugerne sparer væk i krisetider.

Det må både Arla, Naturmælk og Thise Mejeri konstatere efter et vigende salg fra starten af 2011, som de seneste par måneder for alvor er begyndt at dykke.

Samlet set er salget faldet med 4,2 mio. liter det seneste år i Danmark, skriver Jyllands-Posten.

Af samme grund har både Arla og Thise Mælk lukket for nye leverandører, mens Naturmælk kun optager meget få.

- Den økonomiske krise har haft en større negativ virkning på salget af økologi, end vi umiddelbart havde forventet. I Danmark har vi det seneste år registreret et svagt faldende salg af økologisk mælk, og i Sverige har der været tale om et ret markant fald i salget, fortæller Jais Valeur, koncerndirektør i Arla og ansvarlig for selskabets produktion.

Tyskland kan ikke aftage det hele
Mælk er ellers den primære drivkraft bag økologien i Danmark med en meget høj markedsandel. Desuden udgør marker med græs og grønt foder cirka 65 procent af det samlede økologiske areal på knap 150.000 hektar.

Også i Sverige har man for tiden et overskud af økologisk mælk (Arla alene har 90 mio. liter), mens der forventes en lille vækst på det tyske marked, som dog ikke alene kan aftage det overskydende økomælk fra Danmark.

- Vi venter en rolig vækst i eksporten til Tyskland, men vi har allerede tilstrækkelige mængder økologisk mælk til at dække denne vækst. Derfor vil vi - i en overskuelig fremtid - ikke åbne for tilgang af nye økologer. På et tidspunkt får vi formentlig igen brug for mere økologisk mælk, men der er vi ikke endnu. Vi vil gerne være ret sikre, inden vi opmuntrer landmænd til at indlede en omlægning af hele deres produktion, siger Jais Valeur.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109