23948sdkhjf

11 veje til en lys fremtid – del 1

Den fysiske detailhandel befinder sig i en brydningstid med stigende konkurrence fra bl.a. e-handel. Men der er masser af muligheder, som kan udnyttes. Her får du 11 konkrete bud.
Den 11. november sidste år var Service Platform, Modezonen og Innovationsnetværket Livsstil – Bolig & Beklædning værter ved en stort anlagt konference, der satte fokus på detailhandlens muligheder.

Blandt oplægsholderne var Anne Marie Davis fra den britiske analysevirksomhed Verdict. Med afsæt i forbrugerindsigt, analyser og ikke mindst kommende store trends gav hun et interessant og inspirerende foredrag om, hvad detailbutikkerne skal gøre for at overleve den skærpede konkurrence.

Anne Marie Davis gav i alt 11 bud på veje til succes, som vi i de kommende 11 dage vil gengive her på RetailNews.

1. Lokalt
Det lokale bliver mere og mere tillokkende for forbrugerne i takt med, at verden i stigende grad synes uoverskuelig og utryg. Det lokale har også den fordel, at det som regel er meget mere miljø- og klimavenligt at hente sine varer her, frem for at de skal tilbagelægge mange CO2-belastende km over land eller til vands, før de når frem.

Lokalt producerede varer kan man forholde sig til, fordi man ved, hvor de kommer fra, og man kan sætte ansigt på producenten, som dermed også kan stilles til ansvar for etikken og kvaliteten i produktionen. Det er en transparens, som er vigtig i tider, hvor ærlighed, sikre produkter og autenticitet er afgørende for mange forbrugere.
En af måderne, man som detaillist kan udnytte trenden om det lokale på, er ved tydeligt at benytte sig af lokale leverandører, så man viser, at man er en del af lokalsamfundet. I Storbritannien nævner Anne Marie Davis dagligvarekæden Waitrose og tøj- og livsstilskæden Anthropologie som aktører, der har fokus på det lokale.

Med tiltaget ”Waitrose Local Food” har Waitrose søsat et program, der støtter lokale leverandører og sørger for, at deres produkter havner på supermarkedshylderne. Anthropologie støtter det lokale ved i sine butikker at samarbejde med, og gøre opmærksom på, lokale restauranter og lokalt kulturliv – tiltag, der styrker den livsstil, Anthropologie gerne vil brande sig på, uden at man henviser til noget, som man direkte konkurrerer med. Det hænger godt sammen med Anthropologies generelle strategi om at gøre sine butikker så lokalt forankrede og individuelle som muligt.

”Food from the sky” er et andet eksempel på trenden om det lokale og etiske, der går hånd i hånd. Food from the sky er et samarbejde mellem supermarkedet Thornton’s Budgens i Crouch End i det nordlige London og initiativtageren Azul-Valerie Thome, og resultatet er en community-have på taget af supermarkedet, som dyrker grøntsager, frugt, svampe og urter på økologisk vis. Produkterne sælges hver fredag nedenunder i supermarkedet. Tiltaget har et pædagogisk og undervisende aspekt, eftersom de lokale og deres børn kan lære en masse om naturen og havebrug gennem projektet, og planen er at udbrede kendskabet til denne måde at producere på, så andre nemt kan gå i gang med det samme.

Det skaber loyale og glade kunder, der har en god smag i munden over at lægge deres forbrugspenge hos dig, hvis du støtter det lokale fællesskab. Igen er supermarkedskæden Waitrose et godt eksempel, fordi den i butikken lader sine kunder stemme om, hvilke lokale gode formål kæden skal støtte.

Læs mere om konferencen på RetailNews' søsterportal Wood Supply:
Sådan løses detailhandlens udfordringer
Kampen om kunderne

Kilde: Innovationsnetværket Livsstil – Bolig & Beklædning

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078