Når det drejer sig om is, har danskerne helt klare holdninger. Fangrupper på Facebook og adskillige forespørgelser har bragt limonade-iskuglerne Calippo Shots og luksus-isen Magnum Gold tilbage på dette års iskort fra Frisko.
Den populære sandwich-is, Wich fra Ben & Jerry’s, der lå i spidsen af favoritlisterne i 2009 og 2010, er også vendt stærkt retur, nu i en bæredygtig Fairtrade udgave.
Og det er netop de bæredygtige tiltag, der giver god respons blandt danskerne, mener Jakob Knudsen fra Frisko, der oplever hvordan forbrugerne er opmærksomme på mærkningerne.
- Vi er en af de mest is-spisende nationer i verden. Derfor skal de mange is vi spiser selvfølgelig produceres under ordentlige vilkår og tage hensyn til omverdenen.
Både Fairtrade Mærket og Rainforest Alliance certificeringen, er at finde på Friskos iskort i større udvalg, end nogensinde før.
Blandt andet kan samtlige Magnum is i år bryste sig af den bæredygtige Rainforest Alliance certificering, der sikrer at chokoladen er produceret under ordentlige vilkår med respekt for naturen. Et samarbejde, der ifølge Jakob Knudsen, er led i en langsigtet plan.
- Værdierne i Rainforest Alliance, stemmer overens med de ambitioner vi har hos Frisko. Derfor er det planen at omfanget af samarbejdet skal øges år for år.
I år er der kommet hele tre nye bæredygtige medlemmer til Magnumfamilien i form af Magnum Infinity Chocolate & Caramel, Magnum Pistachio og gengangeren Magnum Gold, der alle skal udfordre sidste års yndlings-is nummer et, Magnum Mandel.
                