23948sdkhjf

Hun sælger for over 200 millioner og er slet ikke færdig

De fleste iværksættere skal bruge år på at opbygge deres virksomhed til en størrelse, der gør dem i stand til at trække løn ud og leve af den. Anne Marie Lie Norvig brugte tre måneder.

Det, der i 2015 skulle have været en lille sidegesjæft, er i dag en af Danmarks hurtigst voksende virksomheder med en omsætning, der sidste år nåede knap 200 mio. kr. Og som i år vokser til nye højder.

Anne Marie Lie Norvig, stifter og direktør i børneinteriørbrandet Liewood, lægger ikke skjul på, at vokseværket er kommet bag på hende. Men det får hende ikke til at træde på bremsen. Tværtimod.

- Vi er superambitiøse og har et klar mål om at blive Europas stærkeste børnelivsstilsbrand. Uden at prale for meget vil jeg sige, at vi er godt på vej, siger Anne Marie Lie Norvig.

Tog springet

Det er knap seks år siden, at hun sammen med en veninde, der ikke længere er en del af virksomheden, stiftede Liewood. Før da havde hun arbejdet 15 år i modebranchen og trængte til luftforandring.

Da konceptet og designet bag Liewood var på plads og de første print bestilt, sendte de materialet til 40 nøje udvalgte butikker og forhandlere i Danmark. Dagen efter tikkede det ind med ordrer fra 39 af forhandlerne – også selvom de kun havde set produktet elektronisk.

Derfra tog det hurtigt fart.

I dag har Liewood forhandlere både online og fysisk over hele Europa. Kun 10 pct. af omsætningen hentes i Danmark. Resten på store markeder som Frankrig, Tyskland og Storbritannien.

- I Danmark er vi ved at have nået et mætningspunkt. Vi er selektive og vil ikke overdistribuere brandet. Derfor er vores primære fokus rettet mod resten af Europa. På de store markeder kan vi se, at vi allerede nu ligger i top blandt vores forhandlere. Men der er plads til meget mere, siger Anne Marie Lie Norvig.

Drevet af klare værdier

På bare en håndfuld år er Liewood vokset fra en lille iværksættervirksomhed til en etableret spiller med 60 ansatte, over 700 forhandlere og en indtjening, der sidste år landede på knap 40 mio. kr.

Men ifølge Anne Marie Lie Norvig er økonomien ikke det vigtigste. Hun driver sin virksomhed ud fra et klart sæt definerede værdier med fokus på ordentlighed, ærlighed og bæredygtighed.

Det lyder måske flyvsk og abstrakt i nogles ører. Men for Anne Marie Lie Norvig er det afgørende pejlemærker, som skal gennemsyre hele virksomheden.

- Vi stiftede virksomheden med hjertet. Det handlede ikke kun om omsætning og indtjening, og sådan er det fortsat. Tingene skal gøres på en ordentlig og langsigtet måde. Vi skal kunne følge med og have det sjovt, mens vi tonser afsted, siger hun og understreger, at stærke værdier selvfølgelig skal kombineres med godt købmandskab og en kommerciel tankegang.

Vokseværk

For at kunne følge med den hæsblæsende vækst har Liewood måttet flytte sit varelager. Og efter sommeren rykker virksomheden i tre gange så store lokaler på Østerbro i København. Sideløbende investeres der i flere medarbejdere og et nyt ERP-system med alt, hvad dertil hører.

I år forventer Anne Marie Lie Norvig at øge omsætningen markant – uden at hun vil sætte et konkret tal på. Bundlinjen skulle gerne følge med.

Selvom hun præsterer vækstrater, der kan gøre de fleste andre virksomheder misundelige, kalder hun det ”kontrolleret vækst”. Og det er især online, at Liewood i disse år rykker.

Virksomheden blev født med en webshop og en Instagram-konto, der i dag har næsten 300.000 følgere. Sidste år voksede Liewoods onlinesalg med over 400 pct.

- Corona gav virkelig vores onlinesalg et ekstra skub. Målet og ambitionen er stadig, at onlinedelen skal udgøre en større del af vores forretning – i samspil med de fysiske forhandlere, siger Anne Marie Lie Norvig.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156