23948sdkhjf

10 veje til loyale kunder – Del 2

Læs de gyldne råd til, hvordan fødevarevirksomheder i fremtiden bliver endnu bedre til at skabe relationer til kunderne.

Hvordan får og fastholder man loyale kunder?

Det spørgsmål forsøgte Cathrine Frederiksen, der er uddannet kaospilot og har sit eget rådgivningsfirma ved navn Tomo, at besvare på Foodexpo 2012. Hun har boet i Canada i et halvt år og i samarbejde med designfirmaet Idea Couture lavet research på temaet.

Food Supply har bedt Cathrine Frederiksen om at opsummere de 10 gyldne råd med konkrete eksempler.

Hendes råd vil blive sendt hver tirsdag og torsdag de kommende fem uger, så følg godt med.



2. Giv dem en fællesskabsfølelse


Kogi Barbeque Truck i USA er blevet meget populær, fordi man aldrig ved, hvornår man få fingrene i en ret fra dem. Det er en foodtruck, som kører rundt i hele landet og melder sin ankomst i diverse byer via deres twitter-konto. En slags moderne hjem-is bil.

Maden er lækker og attraktiv, og der er opstået en fankultur omkring konceptet. Hver gang den skal til at holde ind, venter en mængde fans, som i nogle tilfælde har camperet for at være først i køen, med t-shirts, flag og andet merchandise. De loyale kunder og fans har communities på nettet og konkurrerer i at gætte bilens rute. Kogi har skabt en skattejagtslignende oplevelse for deres kunder og dermed fået meget loyale fans.

Fodboldhold eller lovforslag forsamler folk
Folk elsker at have noget at samles om. Det kan være det lokale fodboldhold, at være imod et lovforslag eller at dele oplevelser sammen. Hvis du skal få dine kunder til at samles om dit firma, har du ikke kun mulighed for en stærk mund-til-mund markedsføringskanal på især de sociale medier, men også stor mulighed for positiv presse og ikke mindst mersalg i form af merchandise.

Da jeg var 11 år var jeg en stor fan af Spicegirls - ligesom adskillige andre teenagere på det tidspunkt. Snurre Snups Søndagsklub havde en look-a-like Spicegirls konkurrence, hvor man skulle klæde sig ud og optræde som Spice Girls, filme det og sende det ind til programmet. Grupper blev dannet over hele landet. Mig og mine veninder brugte op til 5 dage om ugen på at øve koreografi og sangtekster, og jeg ejede diverse Spice Girls accessories, som kostede mine forældre en mindre formue. Jeg har mange gode oplevelser og minder med mine veninder fra den tid, som jeg stadig er Spice Girls taknemmelig for.

Fra forbrugere til fans
Der er klare fordele ved at gå efter at skabe en fankultur omkring sin virksomhed og sit brand. Når først folk er gået fra forbrugere til fans, vil de være med til at skabe autentisk positiv energi, som ikke kan købes for penge. Det er også en risikabel strategi, da ingen kan forblive på piedestalen længe, hvis ikke de kvaliteter man er berømt for er oprigtige. Hvis det er en illusion og ikke en iboende egenskab, man bygger fankulturen på, vil det uden videre blive genneskuet, især i vores tid med sociale medier.

Det er essentielt at være oprigtig, ærlig og transparent for at få loyale fans. Du skal overveje hvilke egenskaber dit firma har, som selv hårdt testet vil bestå. Disse egenskaber skal fremhæves på alle tænkelige måder, og gerne gennem aktiviteter som involverer dine fans og skaber en huskeværdig oplevelse af fællesskab for dem. De skal føle sig specielle og en del af et projekt, som det er spændende at være en del af. Der skal være et element i setuppet, som fastholder interessen og gerne forummer, hvor fansene kan mødes og udveksle oplevelser.

Potentialet ved at skabe en fankultur omkring sit firma er et styrket og klart kommunikeret brand, effektiv og billig markedsføring via mund til mund og sociale medier og ikke mindst at skabe gode oplevelser for kunden, så disse forbliver begejstrede og loyale! Hvilke egenskaber har dit firma, som kan generere fan-faktor? Og hvordan kan du facilitere et fællesskab mellem dine kunder?

Læs mere i serien "10 veje til loyale kunder":
1. Skab minder for dine kunder

Tomo er et innovationsbureau med speciale i trendspotting og konceptudvikling indenfor fødevareindustrien. De hjælper kunder med at udvikle nye forretningsideer, produkter og services. Se mere på www.tomoland.dk.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.082