23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på RetailNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Corona-året 2020 blev dyrt for modebranchen

Et år med butiks- og storcenterlukninger, restriktioner og særlige arealkrav i detailhandlen gjorde ondt på modebranchen.

Brancheorganisationen Dansk Mode og Textil, der har hovedparten af de danske modemærker som medlemmer, oplyser, at branchen har oplevet en nedgang i omsætning herhjemme og på eksporten på 8 procent.

Det samlede salg endte på 42 milliarder, hvilket er 3,5 milliarder lavere end året før. Det skriver Børsen.

Forskelligt fra virksomhed til virksomhed

Selvom 2020 tog hårdt på mange i branchen, så blev det ikke helt så slemt, som man kunne have frygtet. Det skyldes især, at e-handlen under nedlukningerne steg kraftigt.

Hos Dansk Mode og Textil slikker man sårene men ser lyst på, at mange virksomheder stadig kom ud af 2020 med skindet på næsen.

- Generelt blev det heldigvis ikke det blodbad, vi en overgang frygtede, men selvfølgelig fik branchen en tilbagegang. Billedet er bare meget forskelligt fra virksomhed til virksomhed, typisk afhængigt af hvilke produkttyper de arbejder med, lyder det fra administrerende direktør i Dansk Mode og Textil, Thomas Klausen i Børsen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.074