23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på RetailNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Halveret moms øger salget af økologi

Supermarkedskæden Kiwi Minipris har halveret momsen på økologiske varer, og det har ført til en stigning i salget på 30 %.

Siden 2009 har supermarkedskæden Kiwi Minipris sat prisen på økologiske varer ned, så det svarer til en halvering af momsen.

Det har medført en stigning i omsætningen i volumen af økologiske varer på over 30 %, skriver forbrugerbladet Tænk.

Prisnedsættelsen skete som en konsekvens af en undersøgelse, der viste, at 82 % af forbrugerne ville købe flere økologiske varer, hvis prisen blev nedsat.

Ingen politisk opbakning

- Jeg synes, at man politisk burde sænke momsen på økologiske produkter. I stedet for, at vi hele tiden giver forbrugerne tæsk, kunne det være sjovt for en gangs skyld at give dem en gulerod, administrerende direktør i Kiwi minipris Bjarne Bak.

En rundspørge blandt folketingets skatte-, forbruger- og miljøordførere, som Tænk har udført, peger dog ikke i retning af, at der skulle være differentieret moms på vej.

For mens to tredjedele mener, at økologiske varer er for dyre i forhold til konventionelle varer, er der ingen enighed om, hvordan prisforskellen udjævnes.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.11