Siden 2009 har supermarkedskæden Kiwi Minipris sat prisen på økologiske varer ned, så det svarer til en halvering af momsen.
Det har medført en stigning i omsætningen i volumen af økologiske varer på over 30 %, skriver forbrugerbladet Tænk.
Prisnedsættelsen skete som en konsekvens af en undersøgelse, der viste, at 82 % af forbrugerne ville købe flere økologiske varer, hvis prisen blev nedsat.
- Jeg synes, at man politisk burde sænke momsen på økologiske produkter. I stedet for, at vi hele tiden giver forbrugerne tæsk, kunne det være sjovt for en gangs skyld at give dem en gulerod, administrerende direktør i Kiwi minipris Bjarne Bak.
En rundspørge blandt folketingets skatte-, forbruger- og miljøordførere, som Tænk har udført, peger dog ikke i retning af, at der skulle være differentieret moms på vej.
For mens to tredjedele mener, at økologiske varer er for dyre i forhold til konventionelle varer, er der ingen enighed om, hvordan prisforskellen udjævnes.