Det verdensomspændende netværk af uafhængige købmænd og virksomheder, der har samlet sig under Spar Internationals paraply, solgte i 2011 for 4,6 pct. mere end året før.Samlet omsatte de over 12.000 Spar-butikker i 33 lande verden over for 31,1 mia. euro, svarende til 231 mia. kr. Det giver en salgs-fremgang de seneste tre år på i alt 16 pct.
Tallene kom frem på sidste uges Spar-kongres i Sydafrika, hvor Spar Internationals topchef, Dr. Gordon Campbell, gav følgende forklaring på fremgangen:
– Vi imødekommer forbrugernes behov med vores multi-format strategi, som strækker sig lige fra hele ugens indkøb for hele familien til daglige ferskvareindkøb og convenience-shopping samt hurtigmad på vejen, sagde han.
Spars koncepter spænder lige fra hypermarkederne i Interspar til det kiosk- og convenience-agtige Spar Express-format. Ingen af de to findes her i landet.
Læs Dansk Handelsblad fredag 1. juni