23948sdkhjf

Madspildskæde slår rekorder

Kampen mod madspild vinder indpas hos flere og flere kunder, og det er også noget, man kan lave en forretning på. Det gør de hos Wefood.

Wefood sælger varer, som almindelige supermarkeder ofte kasserer, men som ingenting fejler. I 2021 solgte kæden 417 tons varer, hvilket er en stigning på 18 procentpoint sammenlignet med året før.

- Vi er utroligt glade for, at så mange mennesker sætter madspild og klimaet på menuen og har lyst til at handle i Wefood, siger generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, som står bag Wefood, Birgitte Qvist-Sørensen.

Nye rekorder i tons og omsætning
Butikskæden er blevet en vigtig del af Folkekirkens Nødhjælp arbejde og slår igen i år egne rekorder både på omsætning og mad reddet i ton.

- Overskuddet fra butikkerne går til at bekæmpe sult og forebygge konsekvenserne af klimaforandringerne for mennesker i nød. Vi underviser blandt andet fattige bønder i bæredygtigt landbrug og dyrkning af klimaresistente afgrøder og uddeler kontanter og elektroniske betalingskort i flygtningelejre. Det betyder, at kampen mod madspild i Danmark giver fødevaresikkerhed i verdens mest udsatte områder, fortæller Birgitte Qvist-Sørensen.

Wefood er Danmarks første supermarkedskæde, der sælger overskudsvarer. Den første butik åbnede i 2016, og i dag er der tre butikker i København, og tre butikker i Jylland.

På hylderne kan man blandt andet finde fødevarer, tekstil, legetøj og andre dagligvarer, som enten er blevet produceret i for store mængder, har fået ødelagt en del af emballagen eller har passeret bedst-før-datoen. Butikkerne drives af frivillige, og overskuddet går til Folkekirkens Nødhjælps arbejde for mennesker i nød.

Opbakning fra både kunder og leverandører
Folkekirkens Nødhjælp og Wefood samarbejder med en række virksomheder. To af de største leverandører til Wefood er Salling Group og nemlig.com. I 2021 leverede de to virksomheder henholdsvis 155 og 121 tons varer til Wefood, svarende to tredjedele af Wefoods samlede salg.

- Vi er rigtig stolte over, at Wefood fortsat er populært rundt om i Danmark. Både blandt kunderne og vores gode samarbejdspartnere. Vi oplever stor interesse for Wefood både i udlandet og herhjemme, og forhåbentligt kan vi åbne endnu en butik i 2022, siger generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, Birgitte Qvist-Sørensen. 

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Se seneste nyhedsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.141