23948sdkhjf

Zalando anmeldt for vildledende certificeringer

Når man sælger tøj er det ofte populært blandt forbrugerne at reklamere med en række mærker og certificeringer, der bekræfter et produkts bæredygtighed.

Det gør tyske Zalando også her til lands, men problemet er, at det ikke er alle mærkerne, som er bredt anerkendt.

Det skriver Danmarks Radio.

Hos Zalando har en række produkter været brandet som bæredygtige. Det er blandt andet et lyserødt Adidas-træningssæt, som ifølge beskrivelsen er lavet af mellem 50 og 70 procent økologisk bomuld. En prikket skjorte, der er fremstillet af "mindst 50 procent materiale fra mere ansvarlig skovbrug", og en lyserød lipgloss med ferskenduft, som har mærket "Kærlighed til Dyr" med en lille kanin på, fordi det er verificeret af en dyrevelfærdsgruppe.

Det har fået Forbrugerrådet Tænk til at anmelde Zalando til Forbrugerombudsmanden, fordi de mener, at Zalando ikke kan stå inde for den bæredygtighed, de reklamerer for, og dermed "pynter sig med grønne fjer og udokumentere påstande".

Ifølge tv-stationen bruger Zalando 25 forskellige mærker til at markedsføre bæredygtighed, hvoraf omtrent halvdelen af dem er mærker, som de selv står bag.

Og det kan være et problem, vurderer professor på Aalborg Universitet og ekspert i livscyklusanalyser, Jannik Schmidt.

- Det er problematisk at lave sit eget mærke, fordi man dermed laver sine egne kriterier for, hvornår man er bæredygtig. Hvis man laver en vurdering af sig selv, så falder den typisk anderledes ud, end hvis en anden laver vurderingen, siger han til mediet.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093