Efter to sure smileyer: Nu stopper Rema-købmand
Købmanden hos Rema 1000 på Østerbro i Aalborg, Lars Møller, har valgt at opsige sin franchisekontrakt og stopper dermed som købmand i supermarkedet. Det skriver han på sin LinkedIn-profil. Opsigelsen bekræftes af Rema 1000’s kommunikationschef, Jonas Schrøder.
Opsigelsen kommer, efter butikken på Østerbro fik sin anden sure smiley i træk af Fødevarestyrelsen. I de seneste fire kontroller har butikken fået anmærkninger i de tre af dem.
I den seneste kontrolrapport fra 26. april 2022 skriver kontrolløren:
- Der er i dag konstateret skimmellignende vækst på riste over køleindblæsning i mælkekølerum, og der er konstateret skimmellignende belægninger på hylder nogle steder i mælkekøler.
Rapporten beskriver derudover, at der også blev fundet et tykt lag støv på flere hylder med fødevarer.
Både skimmellignende problemer i mælkekøleren og støv på hylderne var problemer, der blev nævnt i både kontrollen fra april og den fra januar 2022.
Ifølge den seneste kontrolrapport fra april fortæller supermarkedet, der vil blive skruet op for rengøringen.
- Meget, meget uheldigt
Kommunikationschefen beklagede også sagen, da Nordjyske og RetailNews første gang beskrev de to sure smileyer i træk.
- Selvfølgelig har vi en kultur, hvor det er okay at lave en fejl. Men det er meget, meget uheldigt, når det er det samme to gange i træk, der er fokus på her. For kunderne skal kunne stole på, det er trygt at handle hos os, og at vi selvfølgelig alle kan lave en fejl, men at vi retter op på det, når der bliver opdaget noget. Så det er en meget uheldig sag, som vi kun kan beklage, sagde Jonas Schrøder.
Har selv valgt at gå
Kommunikationschefen fortæller, de tager købmandens ønske om at stoppe til efterretning. Butikken kommer til at fortsætte, da det er Rema 1000, der ejer den. De skal bare finde en anden købmand til at stå i spidsen for den. Det er ofte en souschef eller købmand fra en anden butik, der vil komme ind og tage over, forklarer Jonas Schrøder.
Franchise-kontrakter hos Rema 1000 fornyes hvert femte år, men i dette tilfælde har købmanden opsagt sin kontrakt, før den ellers skulle udløbe.
Har I bedt købmanden om at opsige kontrakten oven på tre anmærkninger ved de seneste fire kontroller og to sure smileyer i træk?
- Nej, det har vi ikke i denne sag. Han har ønsket at stoppe. Men det ville have været en sag, hvor vi ville have taget en alvorlig snak med franchisetageren. Men han ønskede det selv i denne situation, forklarer Jonas Schrøder.
Købmanden skriver selv i sit opslag på LinkedIn:
- Jeg har elsket at være i butikken hver eneste dag, nu kan jeg dog mærke, at jeg har lyst til at prøve noget nyt.
Han har ikke haft lyst til at uddybe sin opsigelse i et interview med Nordjyske.