23948sdkhjf

Næsten hver tredje har udskudt betalinger ved køb på nettet

De fleste, der har handlet på nettet, kender til fænomenet: køb nu, betal senere.

Udskudte eller opdelte betalinger er gennem de seneste år blevet så udbredte, at omkring 30 procent af forbrugerne i Danmark har gjort det i løbet af de seneste tre år.

Det viser en undersøgelse blandt 3045 personer, som Forbrugerrådet Tænk og Trygfonden står bag.

Undersøgelsen viser samtidig, at det ofte drejer sig om forbrugere, der i forvejen har betalingsproblemer.

Kan ende i gældsspiral

I Forbrugerrådet Tænk advarer formand Anja Philip mod de udskudte betalinger, som reklamerer med at være rente- og gebyrfri, men for nogle kan ende som et dyrt bekendtskab.

- Problemet med at opdele betalinger i bidder er, at det kan få voldsomt store konsekvenser, hvis man ikke betaler raterne senere hen. En langt større del af dem, der er i betalingsvanskeligheder i forvejen, ender med at få rykkergebyrer. Faktisk ender hver tiende af dem i inkasso og/eller i RKI. Det kan ende med gældsspiraler, når man stimulerer en forbrugsadfærd, man faktisk ikke har råd til, siger Anja Philip.

Især gældsplagede og unge køber nu og betaler senere

Forbrugerrådet Tænk og Trygfonden står bag en undersøgelse af danskernes brug af udskudte eller opdelte betalinger.

Mange steder præsenteres man for muligheden for at købe nu og først betale senere, enten ved at udskyde betalingen til et senere tidspunkt eller betale den af i rater.

Undersøgelsen er en spørgeskemaundersøgelse foretaget blandt et repræsentativt udsnit bestående af 3045 personer over 18 år.

  • 30 procent har prøvet at udskyde eller opdele en betaling rentefrit inden for de seneste tre år.
  • Der købes især mobiltelefoner, briller, tøj og sko eller elektronik.
  • "Finansieringsmetoderne er problemfri for mange - særligt de ældste", lyder det i rapporten, som samtidig konkluderer, at en del dog kommer i klemme, fordi de ikke får betalt til tiden.
  • Undersøgelsen viser, at udskydelse eller opdeling af betalinger forekommer hyppigere blandt danskere, der i forvejen har gæld og betalingsproblemer.
  • Betalingsproblemer defineres her som, at man to gange eller mere i det seneste år ikke har kunnet betale en regning som eksempelvis husleje, el, varme eller lignende.
  • Blandt dem, der har opdelt eller udskudt en betaling inden for de seneste tre år, er det hver sjette (15 procent), som har betalingsproblemer, hvorimod det kun gælder for en procent af dem, der aldrig har gjort det.
  • Det er mest udbredt blandt voksne under 39 år og småbørnsfamilier at købe nu og betale senere.
  • Ud af dem, der har benyttet sig af at betale senere, opfatter 61 procent det som en fleksibel betalingsmetode. 28 procent opfatter det som et lån.
  • Spørgeundersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet YouGov i perioden 13. - 25. april 2022.

Kilde: "Køb nu, betal senere." Rapport lavet for Forbrugerrådet Tænk af PlanMiljø og YouGov – med støtte fra Trygfonden.

/ritzau/

Forbrugerrådet Tænk foreslår, at betalingerne omfattes af den samme lovgivning som kviklån, hvor der eksempelvis er 48 timers betænkningstid.

- Så kan vi få stoppet muligheden for at udskyde betalinger for eksempelvis mad og take-away, som en del af dem, der bruger denne metode, faktisk køber, siger Anja Philip.

Erhvervsminister Simon Kollerup (S) har tidligere givet udtryk for, at han er klar til at se på lovgivningen.

Stor aktør afviser problem

Viabill er en af de store spillere på markedet og kan bruges på en lang række netbutikker til alt fra mode til byggematerialer, børnetøj og take away.

- Mere end ni ud af ti betaler deres afdrag til tiden, så vi mener slet ikke, at der er et stort problem, siger Viabills administrerende direktør, Jan Lytje-Hansen.

- Det vil være ærgerligt, hvis man skal lave en lovgivning for at beskytte et lille mindretal, som gør livet surt for det store flertal, siger han.

Omvendt erkender Jan Lytje-Hansen, at der kan være behov for at stramme op på nogle områder.

- I dag er det sådan, at gratis lån er undtaget fra at skulle lave kreditværdighedsvurderinger. Det synes vi, er rigtig uheldigt. Vi laver dem stort set altid, men vi er klar over, at det ikke er alle aktører, der gør det, siger han.

Men et krav om 48 timers betænkningstid, som Forbrugerrådet gerne ser, reelt vil betyde et stop for udskudte betalinger, mener han.

- Det kan simpelthen ikke lade sig gøre i en onlineverden, siger Jan Lytje-Hansen.

Anja Philip erkender, at forbrugerne selv har et ansvar for de valg, de træffer, når de køber på nettet.

- Som samfund skal vi jo begrænse risikoadfærd mest muligt. Det er det, vi kan med en god lovgivning. Selvfølgelig har man selv et ansvar, siger hun.

/ritzau/

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Se seneste nyhedsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.141