23948sdkhjf

Analyse: Danske modevirksomheder eksporterer som aldrig før

18,8 milliarder kroner har danske modevirksomheder eksporteret for i år. Det er mange penge. Det er også 29 pct. mere end første halvår 2021. Det viser en analyse fra Dansk Erhverv.

Brancheorganisationen har kigget nærmere på salget af beklædning, tilbehør og fodtøj til udlandet, som med dette års resultater aldrig har været højere. 

Det er primært tøj og accessories, der trækker læsset med 90 pct. af eksporten, mens fodtøj tegner sig for de resterende 10 pct. 

Udviklingen kommer i kølvandet på et 2021, som ellers også udmærkede sig med en vækst på 18 pct. efter et sløjt coronaår i 2020, der var stærkt præget af nedlukninger og forsyningsproblemer.

Primært indre marked

Det er fortrinsvist blandt europæiske forretninger, de danske modevirksomheder finder aftagere til deres varer. Hele 80 pct. af handlen kommer fra EU, men andelen af eksport til ikke-EU-lande har været stigende de seneste år. 

Forårsmånederne plejer at være de store salgsmåneder, særligt båret af marts. Zoomet ind på de første fire måneder af året topper Norge og Storbritannien listen over eksportlande uden for EU - de modtager sammenlagt 12 pct. af den danske modeeksport, viser analysen fra Dansk Erhverv.

Som på mange andre områder er Tyskland vores største handelspartner. Hele 26 pct. af eksportvarerne sendes kun lige syd for grænsen til det store naboland - hvilket endda er et fald på 1 procentpoint i forhold til samme periode sidste år.

Specifikt for fodtøj er det Polen, der køber flest varer. En fjerdedel af skoeksporten kommer til Polen, hvilket er en stigning på 20 procentpoint sammenlignet med sidste år.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078