23948sdkhjf

Væksten i salg af havremælk og plantebøffer stilner af

Efter flere år med eksplosiv efterspørgsel er væksten i salget af plantebaserede varer ved at stagnere. 

De store vækstkurver påvirkes af inflation og forbrugernes forstærkede fokus på tilbud og lave priser, skriver Børsen

Nye tendenser har ramt supermarkederne og det mærker man også i Coop og i konsulentvirksomheden Boston Consulting Group, skriver Børsen.

Udviklingen ses ikke kun i Danmark, men også i Nordamerika og resten af Europa. Eksempelvis er aktiekursen på de børsnoterede planteselskaber Beyond Meat fra USA og Oatly fra Sverige i løbet af de seneste 52 uger faldet med omkring 85 procent.

Malte Poulsen, der er partner og associate director i Boston Consulting Group, fortæller til avisen, at den lavere vækst i plantebranchen skyldes forskellige forbrugertendenser, men der er ikke kun dårligt nyt for de plantebaserede alternativer:

- En del forbrugere vil for eksempel spise mere ris, linser og bønner på bekostning af kød. Det er billigere at bruge linser i lasagne end oksekød. Og efter store prisstigninger på mejeriprodukter vil nogle også skifte til de plantebaserede alternativer til smør, fordi de nu er billigere end smør, siger han.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109