23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på RetailNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Secondhand-smykker opnår større popularitet

Genbrug af alt fra tøj til sko har været populært i mange år, og nu er turen kommer til smykker

Another's Legacy er en secondhand-webshop, der beskæftiger sig med genbrug af smykker. Og netop genbrug er blevet en yndet disciplin blandt danske forbrugere - særligt i lyset af den voksende inflation og igangværende energikrise. 

Begge dele presser privatøkonomien hårdt. 

Hos Another's Legacy har de også mærket til både inflationen og energikrisen - men dét i en mere positiv sammenhæng. 

Hos virksomheden har man nemlig oplevet en stigning i omsætningen fra juni til august på 57 procent - og det tilskriver firmaets direktør blandt andet til krigen i Ukraine og følgekonsekvenserne heraf. 

Hvad betyder secondhand? 

- Secondhand er det engelske ord for genbrug, og her i Danmark bliver det benyttet i forhold til genbrug af pænere karakter specielt inden for tøj, sko og tilbehør. Det er oftest mærketøj, som bliver solgt via butik eller online. 

- Der findes også handelsplatforme, hvor det er private, som sælger secondhand-varer. Ved at købe secondhand er der mulighed for at få noget unikt til en lavere pris. Dog vil du også kunne opleve, prisen er højere i forhold til købsprisen, da nogle dyre mærkevarer bliver mere populære med tiden grundet f.eks. et lille sortiment.

- Det bliver mere og mere populært at købe secondhand i Danmark, da det giver mulighed for at få noget unikt til en lavere pris. I takt med populariteten stiger, giver det også flere muligheder for at gøre en god handel grundet den stigende konkurrence.

Kilde: www.secondhand.dk

- Det er kommet bag på os, hvor stor interessen for vores vintage-varer er blevet. Vi mærker det tydeligt her et halvt år efter krigens udbrud, hvor salget stikker helt af, siger Sander Lerche Rasmussen, direktør i Another's Legacy. 

Samtidig med krig, inflation og energikrise har virksomheder også lidt under materialemangel inden for industri- og byggeområdet. Det har også medført en øget interesse for secondhand-virksomheder, hvor varerne allerede er på lager. 

Det forklarer Sebastian Zenker, der er ekspert i forbrugeradfærd og professor i afsætningsøkonomi ved Copenhagen Business School. 

- Virksomheder har været udfordret på at levere sæsonvarer i tide. Møbelvirksomheder i sommersæsonen har manglet råvarer som træ og stål til udendørsmøbler, og tøj- og accessories-forhandlere har været forsinkede med deres sommerkollektion. Det får folk til at søge andre veje og investere i brugte alternativer, siger han. 

BREAKING
{{ article.headline }}
0.141