23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på RetailNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Danskerne skærer ned på smør og kage

Danskerne har købt 700 ton mindre smør og blandingsprodukter i første halvår af 2012 sammenlignet med samme periode sidste år. Også på kiks og småkager er salget gået tilbage.




















Salget af kiks og kager er i perioden gået tilbage med 3,7 pct., hvilket omregnet svarer til 500 ton. Det skriver Søndagsavisen efter nye tal fra Nielsen ScanTrack Dagligvareindeks. Eksperter vurderer, at det er fedtafgiften, der har slået igennem med en positiv effekt, men kan dog ikke udelukke, atd er er andre faktorer, der kan have haft indflydese. - Udviklingen kunne da godt tyde på en effekt af fedtafgiften, siger Jørgen Drejgård Jensen, som er seniorforsker ved Fødevareøkonomisk Insititut. Han tilføjer, at det dog vil kræve nærmere undersøgelser at afdække i hvor høj grad forbrugsnedgangen kan tilskrives fedtafgiften. Fedtafgiften trådte i kraft for under et år siden og ifølge eksperterne er det naturligt, at salget af smør og blandingsprodukter er faldet mest i perioden. De har nemig det højeste indhold af mættet fedt og har derfor fået den største prisstigning. Desuden har Arla eksempelvis ændret på størrrelsen på en almindelig bakke Kærgaarden fra 250 gram til 200 gram for at holde prisen nede, skriver avisen.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.094