23948sdkhjf

Fire ud af ti satser på genbrug i julehandlen

DBA er én af Danmarks største platforme for køb og salg af genbrugsvarer, og i virksomhedens Genbrugsindeks kan man også se, at danskerne kigger mod genbrugsmarkedet, når de skal handle julegaver. 

Dog i et mindre omfang end de seneste år.  

- Det er rigtig opløftende at se sort på hvidt, at danskerne ikke er bange for at give genbrugsgaver til dem, de holder af. Og så er det interessant at se, at specielt kvinderne er vilde med at give genbrugsgaver, siger Julia Schoen, der er talsperson for DBA. 

DBAs Genbrugsindeks

  • Hvert år udarbejder DBA et genbrugsindeks, der kortlægger danskernes genbrugsvaner
  • DBA har kortlagt den danske genbrugsøkonomi ved at gennemføre en befolkningsundersøgelse blandt mere end 2.000 repræsentative respondenter og analyseret brugeradfærden på DBA
  • Data er indsamlet via Epinions panel i perioden 25. februar til 7. marts 2022

Kilde: DBA

- Faldet i tallene kan godt give mening taget i betragtning, at vi befandt os i en god økonomisk situation i starten af året. Af samme grund har jeg også en antagelse om, at vi igen til næste år vil se en stigning i danskernes holdning til at give genbrugsgaver, da den nuværende økonomiske krise påvirker danskernes privatøkonomi. 

- Og når privatøkonomien er presset, er genbrugsgaver en fantastisk mulighed for at give en god og personlig gave til færre penge, supplerer Julia Schoen. 

Tal fra Genbrugsindekset 2022

  • 24 procent af danskerne har givet en genbrugsgave inden for de seneste 12 måneder (kvinder: 29 procent / mænd: 19 procent) 
  • 58 procent af danskerne har ikke noget imod at modtage en brugt gave (kvinder: 59 procent / mænd: 57 procent) 
  • 42 procent af danskerne kunne godt finde på at give en brugt gave (kvinder: 45 procent / mænd: 38 procent) 
  • Disse genbrugsgaver giver danskerne flest af: Boligtilbehør, bøger, legetøj, tøj og sko, smykker. 
  • 48 procent af danskerne giver en større gave, når de giver genbrugsgaver, end de ellers ville gave gjort. 
  • Største motivationsfaktorer for at give en brugt gave: 
  • For at spare penge: 34 procent 
  • For at minimere overforbrug: 33 procent 
  • For at give en unik gave med en historie: 33 procent

Kilde: DBA

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.112