Et stort fokus på pris og discount grundet den nuværende energi- og inflationskrise har tvunget danske dagligvarekæder til at rette blikket på egne produkter i kampen om at vinde kundernes gunst - og indkøb.
Det er de såkaldte private label-produkter, som dagligvarekæder ser sig nødsaget til at skrue op for mængden af.
- Kunderne er i humør til billigere varer, og en væsentlig samt stigende andel af salget ligger i vores egne varemærker. Kunderne ændrer adfærd i krisetider, og det ser vi tydeligt nu, siger Jean Ladehoff, der er ansvarlig for netop private labels i Salling Group.
Hvad er et private label?
- Betegnelsen for dagligvarekædernes egne mærker og produktserier
- Kæderne ønsker med de mærker blandt andet at skabe loyalitet hos forbrugerne og at kunne sælge produkter billigere end mærkevarer
- Desuden kan en leverandør udskiftes, uden at produktet forsvinder.
- Tal fra organisationen PLMA International viser, at andelen af private label i dagligvarekæderne - målt i volumen - i Danmark er steget fra 23 procent i 2002 til nu over 33 procent
- Målt i værdi udgjorde private label i den seneste opgørelse cirka 27 procent af salget.
Kilde: Finans