23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på RetailNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Flere dagligvarekæder skruer op for mængden af egne mærker

Et stort fokus på pris og discount grundet den nuværende energi- og inflationskrise har tvunget danske dagligvarekæder til at rette blikket på egne produkter i kampen om at vinde kundernes gunst - og indkøb. 

Det er de såkaldte private label-produkter, som dagligvarekæder ser sig nødsaget til at skrue op for mængden af. 

Det skriver Finans.

- Kunderne er i humør til billigere varer, og en væsentlig samt stigende andel af salget ligger i vores egne varemærker. Kunderne ændrer adfærd i krisetider, og det ser vi tydeligt nu, siger Jean Ladehoff, der er ansvarlig for netop private labels i Salling Group. 

Hvad er et private label? 

  • Betegnelsen for dagligvarekædernes egne mærker og produktserier
  • Kæderne ønsker med de mærker blandt andet at skabe loyalitet hos forbrugerne og at kunne sælge produkter billigere end mærkevarer
  • Desuden kan en leverandør udskiftes, uden at produktet forsvinder.
  • Tal fra organisationen PLMA International viser, at andelen af private label i dagligvarekæderne - målt i volumen - i Danmark er steget fra 23 procent i 2002 til nu over 33 procent
  • Målt i værdi udgjorde private label i den seneste opgørelse cirka 27 procent af salget.

Kilde: Finans

Se nøgletal for: {{ company.name }}
BREAKING
{{ article.headline }}
0.125