Der skal nytænkning til, hvis detailhandlens fysiske butikker fortsat skal spille en rolle hos både nutidens og fremtidens forbrugere.
Det var et af budskaberne på konferencen Cross Channel, der blev afholdt af Retail Institute Scandinavia i sidste uge.
Adm. direktør Henning Bahr indtog rollen som vejviser foran de mange fremmødte, som fik 10 gode råd med på vejen til, hvordan den fysiske butik gentænkes.
#1: Omfavn den teknologiske tidsalderIfølge FDIH involverer cirka halvdelen af alle købsbeslutninger både nettet og den fysiske butik. Det er derfor vigtigt at tænke den nyeste teknologi ind i de fysiske butikker, så de ikke bare fremstår som levn fra fortiden og ender med at være ”prøverum” for forbrugerne.
#2: Skab et overvældende sanseunivsersMennesket indeholder flere sanser end de to, fysiske butikker typisk appellerer til. Som eksempel mener Nestlé at vide, at 60 procent af sanseoplevelsen ved at drikke en kop kaffe i en kaffebar kommer fra selve rummet.
#3: Udnyt at folk skal bevæge sig fysisk rundtTænk på Ikea og de mange kilometer, butikskæden får kunderne til at tilbagelægge. Det kan udnyttes kreativt.
#4: Gør noget ud af muligheden for at prøveNår det gælder at prøve, føle og smage på varerne, har de fysiske butikker en klar fordel.
I prøverummene hos den amerikanske butik C. Wonder, der sælger tøj, sko, accessories, boligindretning, m.m., kan man selv bestemme musik og belysning i prøverummene.
#5: Udnyt at fysiske butikker skaber sociale rumBoghandlere er et godt eksempel på butikker, der har formået at skabe et ”community hub”, hvor folk både kan mødes under afslappede former og samtidig blive inspireret til et køb.
Et andet eksempel er Kähler i Aarhus, hvor man kan ”smage og prøve” keramikken i funktion.
#6: Skab lokal forankringNordströms nyeste konceptbutik i New York udstiller kunst fra lokale kunstnere. Butikken fungerer samtidig som socialt mødested.
#7: KuratérPetersham Nurseries – der ligger i en idyllisk landsby udenfor London – driver både plantesalg, restaurant og en livsstilsbutik med genbrugsmøbler i et romantisk univers, hvor tjenerne eksempelvis går med gummistøvler.
#8: Skab ikoniske butikkerKun for de rige!
Men Louis Vuitton og Apple Stores er gode eksempler.
#9: Opbyg centre for inspiration og læringHos Rittersport Colourful World er det eksempelvis muligt for børn at kreere deres egen chokolade i en workshop, mens Urban Outfitters har tegne-workshops for alle med en designer i maven.
#10: Skab gode stederHer er Torvehallerne i København et godt eksempel på dansk jord, mens Borough Market i London og Bluewater i Kent er gode eksempler fra Storbritannien.