23948sdkhjf

Leverandører søger krisehjælp

Det er blevet et stadig mere presset job at være salgsdirektør i dagligvarebranchen, og flere søger professionel hjælp for at klare forhandlingerne med de magtfulde kæders indkøbere.
En ekspert i forhandlinger bekræfter det billede af ekstremt klemte leverandører i dagligvarebranchen, som Dansk Handelsblad har beskrevet i flere artikler i de senere uger, og han fortæller, at dagligvarebranchens rådgivere er kendt som nogle hårde hunde.

- Inden for de sidste tre-fire år har vi fået rigtig mange henvendelser fra leverandører i dag-ligvarebranchen, som ringer til os mere af nød end lyst, fordi de siger, ”vi er under et uforholdsmæssigt stort pres, som vi simpelthen ikke kan magte mere. Vi har ikke mere at give, og hvis vi giver mere, så begynder vi at bløde, hvad skal vi gøre?”

Sådan siger Keld Jensen (foto), der er adm. direktør og partner i Centre for Negotiation A/S.

Han arbejder med rådgivning og træning i forhandling i flere brancher i Danmark og internationalt, og han har både leverandører og indkøbere fra den hjemlige dagligvarebranche på skolebænken. Hans budskab er, at der er andre og mere givende måder at forhandle på, end det sker i øjeblikket i dagligvarebranchen.

- Dagligvarebranchens indkøbere har fået et ry for at være nogle rigtig hårde hunde. Jeg oplever, at når virksomheder i andre brancher mener, at de mangler en hård indkøber, så går de gerne til dagligvarebranchen og finder én, som de så henter over.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

1.36